استاد تاریخ دانشگاه شیراز: بزرگداشت کوروش باید با شکوه برگزار شود

  • 10 آذر 1396 - 20:29
استاد تاریخ دانشگاه شیراز: بزرگداشت کوروش باید با شکوه برگزار شود

عضو هیات علمی و استاد تاریخ دانشگاه شیراز گفت: برنامه‌ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن روز بزرگداشت بنیانگذار سلسله هخامنشی با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شود و همه جنبه‌های ملی، مذهبی، ایرانیت و هویت ایرانی نیز در آن دیده شود.

مصطفی ندیم در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: کوروش شخصیتی است که این شایستگی را دارد که یک روز به نام او نامگذاری شود.

آقای ندیم گفت: کوروش در حقیقت شخصیتی است که هم در ایران و هم در تاریخ تمدن جهانی تاثیرگذار بوده است. در طول تاریخ ایران سلسله‌های پادشاهی بسیاری بر سر کار آمده‌اند اما هخامنشیان در ایران تمدن ساز بوده‌اند و حداقل به این بهانه هم که شده باید مؤسس این سلسله را ارج نهیم.

این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر این، رفتار صلح جوی کوروش است که این ویژگی باید به گونه‌ای مطرح شود که همه جهانیان بدانند که مردم ایران مردمی صلح دوست هستند و چه زبانی بهتر از زبان کوروش برای بیان این مطلب سراغ داریم.

هادی پژوهش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و دبیر کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش نیز دو روز قبل گفته بود: «در بحث روز کوروش به دنبال افراط و تفریط نیستیم بلکه صرفا به دنبال این هستیم که فقط روزی به نام روز کوروش تعیین شود و مطالبه و خواست مردم هم همین است.»

سال‌هاست که شماری از ایرانیان در روز هفتم آبان که به طور غیررسمی به عنوان روز کوروش تلقی می‌شود، در پاسارگاد گرد هم می‌آیند اما امسال با تدابیر امنیتی و انتظامی و محدودیت‌های جاده‌ای مراسم روز کوروش برگزار نشد.

شواهد نشان می‌دهد که مقامات با برگزاری مراسم روز کوروش در هفتم آبان به دلیل آنچه که «سوء استفاده سلطنت طلبان» می‌نامند، مخالف هستند و می گویند باید روز دیگری در تقویم ملی به عنوان روز کوروش ثبت شود.

کورورش هخامنش فرزند کمبوجیه و ماندانا، «بزرگ‌ترین پادشاه صلح‌جوی جهان» قلمداد می‌شود. او بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

 

دیدگاه