فارس در فهرست ۵ استانی که بیشترین همسرآزاری ها را دارند

  • 10 آذر 1396 - 17:50
فارس در فهرست ۵ استانی که بیشترین همسرآزاری ها را دارند

آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که استان های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس و مرکزی بیشترین همسرآزاری (مرد نسبت به زن و زن نسبت به مرد) را دارند. این آمار مربوط به سال ۱۳۹۵ است.

به گزارش روزنامه شرق، بر اساس آمار پزشکی‌قانونی، کمترین میزان گزارش معاینات نزاع همسرآزاری در مردان، به‌ترتیب مربوط به استان‌های قم، سیستان‌وبلوچستان و ایلام است و کمترین میزان گزارش همسرآزاری زنان آزاردیده در سال ٩۴ نیز از سوی همسر به‌ترتیب مربوط به استان‌های بوشهر و ایلام است که ١٨٩ و ٢٣۶ مورد گزارش شده است.

بیشترین موارد همسرآزاری، آزار زن از سوی مردان است و گزارش‌های ثبت‌شده آزار مرد از سوی زن انگشت‌شمار است.

بر اساس آمار سازمان پزشکی‌قانونی تعداد معاینات نزاع مربوط به موضوع همسرآزاری از سال ١٣٨٨ تا ۱۳۹۵ رشد قابل‌توجهی داشته به نحوی که از بیش از ۵۲ ‌هزار مورد به بیش از ٧٧‌هزار مورد افزایش یافته است. براساس این آمار فقط در فاصله سال‌های ٩٢ تا ٩٣، آمار معاینات نزاع مربوط به همسرآزاری و یا شاید ارائه گزارش همسرآزاری از ٧٣‌هزار مورد به ٧١‌هزار مورد رسیده است. 

مطابق آمار جهانی و منتشرشده از طرف سازمان ملل از هر پنج کودک در سراسر جهان یک کودک قربانی خشونت می‌شود و ٩٠ درصد از همین تعداد شاهد خشونت خانگی در خانه هستند. از هر ١٠ سالمند در سراسر دنیا یک نفر قربانی خشونت خانگی می‌شود و از زنان نیز بیش از ٧٠ درصد در دنیا قربانی خشونت جنسی و فیزیکی ازسوی همسران یا شرکای زندگی خود می‌شوند. آمارها نشان داده‌اند زنانی که قربانی خشونت خانگی هستند، دوبرابر بیش از بقیه زنان احتمال افسردگی، سقط جنین و یک‌ونیم برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری ایدز را دارند و جالب است بدانید از این تعداد فقط ٣۵ درصد از زنانی که متوجه شده‌اند قربانی خشونت هستند، از اورژانس اجتماعی یا وکیل تقاضای کمک می‌کنند.

مطابق تعریف جهانی خشونت خانگی، خشونتی است که به اعضای خانواده مانند زن، مرد، کودک، سالمند و فرد معلول ساکن در خانه آسیب می‌رساند. این نوع از خشونت‌ها شامل خشونت جسمی، جنسی، عاطفی، اقتصادی و روانی‌ می‌شود. در دنیا در هر دقیقه ٢٠ نفر قربانی خشونت خانگی هستند، اما مشخص نیست چه تعداد از این قربانیان درباره مشکلات خود صحبت می‌کنند. 

محمودرضا عرب، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس چند هفته قبل گفته بود که اعتیاد، طلاق، کودک آزاری، همسر آزاری و خشونت مهمترین آسیب‌های اجتماعی در ۲۹ شهرستان این استان است.

سازمان بهزیستی ایران بارها در خصوص افزایش آسیب های اجتماعی هشدار داه و ابراز نگرانی کرده است.

به گفته مقام‌های سازمان بهزیستی، ایران از نظر «کاهش سن اعتیاد، شاخص ازدواج و طلاق، ایدز، آمار اعتیاد، افزایش تعداد کودکان کار و مصرف شیشه» در «وضعیت بد و نگران کننده‌ای» قرار دارد.

به دنبال افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی در ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب سال ۱۳۹۴ خواهان «ریشه‌یابی» آسیب‌های اجتماعی در کشور شدند.

دیدگاه