تغییر کاربری‌ها در دراک؛ شهردار شیراز می‌گوید مخالف دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی است

  • 10 آذر 1396 - 13:39
تغییر کاربری‌ها در دراک؛ شهردار شیراز می‌گوید مخالف دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی است

مهندس حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز می‌گوید با دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی مخالف است.

آقای اسکندرپور که تازگی به عنوان شهردار شیراز منصوب شده، روز پنجشنبه ۹ آذر در بازدید از بوستان کوهستانی دراک گفت: با وجود اینکه معتقدم نباید در فضاهای طبیعی دخل و تصرف چندانی شود اما متعهد می‌شوم روند تکمیل بوستان ۵۸۰ هکتاری دراک با درنظر گرفتن مسائل زیست محیطی و اقلیمی و با استفاده از مشاورین مجرب ادامه یابد.

با این حال در سال‌های گذشته فضاهای طبیعی و دامنه کوه دراک که ورودی باد به سمت شیراز به شمار می‌رود، دستخوش تغییر کاربری‌های متعددی شده است.

نمونه این تغییر کاربری‌ها برج سازی ها و آپارتمان سازی هایی است که در دامنه این کوه در حال احداث است و در همه این سال‌ها دفتر فنی استانداری فارس که باید مانع این تغییر کاربری‌ها می‌شده، ظاهراً اقدام موثری انجام نداده است.

ساخت و سازهایی که در این قسمت از شیراز در حال انجام است در نزدیکی گسل سبزپوشان است که مستعد زلزله‌های بزرگ است. از سوی دیگر زمین‌ها در این قسمت به گفته کارشناسان روی غارهایی بزرگ از جنس آهک و گچ احداث شده و می‌تواند فروبنشیند.

بیشتر بخوانید: «احتمال وقوع زلزله و رانش زمین در شیراز بر اثر برج سازی در کوه دراک و ساخت سد تنگ سرخ»

حتی به تازگی بخشی از زمین‌ها در دامنه کوه دراک دچار رانش شده که «زلزله چهارم آذر امسال در حاشیه رودخانه قره آغاج»، «جاده سازی» و «ساختمان سازی» می‌تواند از علل آن باشد.

بیشتر بخوانید: رانش زمین در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز

اکنون که شهردار شیراز گفته موافق دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی نیست باید دید که آیا دفتر فنی استانداری فارس نیز همسو با شهردار از ادامه تغییر کاربری‌ها جلوگیری خواهد کرد یا نه.

دیدگاه