برکناری تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا تکذیب شد

  • 10 آذر 1396 - 12:57
برکناری تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا تکذیب شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید گزارش‌ها درباره برکناری رکس تیلرسون از مقامش نادرست بوده و آقای تیلرسون همچنان وزیر خارجه می‌ماند.

به گزارش بی بی سی، او گفت جان کلی، رئیس دفتر دونالد ترامپ، اعلام کرده است که این گزارش‌ها نادرست بوده‌اند.

کاخ سفید هم در واکنش گفته است آقای تیلرسون، “کماکان در شغل خود باقی است” و “در این مقطع زمانی تغییر مقامی اعلام نمی‌شود.”

چند ساعت پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند قرار است مایک پومپئو، رئیس سازمان سیا جایگزین رکس تیلرسون شود.

آقای تیلرسون طی ماه‌های اخیر اختلافات زیادی بر سر سیاست خارجی با آقای ترامپ داشت و این اختلافات چندین بار علنی شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکذیب برکناری آقای تیلرسون، به برخی اختلاف‌ نظرها میان او و رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد و گفت بین آنها “حوزه‌های محل اختلاف” وجود داشته است.

اخیرا گزارش شد آقای تیلرسون در جمعی دونالد ترامپ را “کودن” خوانده است. دونالد ترامپ، در واکنش وزیر خارجه کشورش را به چالش آزمون هوش دعوت کرد.

دونالد ترامپ و رکس تیلرسون همچنین بر سر سیاست‌ها در قبال ایران و کره شمالی اختلاف داشته‌اند.

پس از گزارش برکناری آقای تیلرسون یک مقام کاخ سفید به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت طرح جابجایی وزیر خارجه در حال بررسی است. یک مقام دیگر که نامش فاش نشد هم در این باره با نیویورک تایمز و مجله ونیتی فیر صحبت کرد.

قبل از آن که خبر رفتن مایک پومپئو به وزارت خارجه تکذیب شود، نیویورک تایمز نوشت قرار است تام کاتن، سناتور جمهوریخواه جانشین آقای پوپمئو در سازمان سیا ‌شود.

سناتور کاتن از اصلی‌ترین منتقدان تلاش‌های دولت باراک اوباما برای رسیدن به توافق اتمی با ایران بود و در دولت آقای ترامپ هم پیش‌نویس طرحی را در سنای آمریکا تهیه کرد که شرایط سختی را برای برجام تعیین می‌کرد.

رسانه‌های آمریکایی می‌گفتند قرار است تغییر و تحولات مورد ادعایشان حد فاصل دسامبر تا ژانویه روی دهند.

 

دیدگاه