معاون استاندار فارس: به دنبال تعیین روزی به نام کوروش هستیم

  • 09 آذر 1396 - 7:29
معاون استاندار فارس: به دنبال تعیین روزی به نام کوروش هستیم

هادی پژوهش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس می گوید: «در بحث روز کوروش به دنبال افراط و تفریط نیستیم بلکه صرفا به دنبال این هستیم که فقط روزی به نام روز کوروش تعیین شود و مطالبه و خواست مردم هم همین است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای پژوهش چهارشنبه ۸ آذر در کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت کوروش در شیراز گفت: بررسی نامگذاری روزی به نام روز کوروش یک حرکت و اقدام کاملا اجتماعی و فرهنگی است.

او افزود: باید یک نشست تخصصی در این زمینه برگزار شود و نتیجه آن نیز در صحن علنی کارگروه علمی و اجرایی روز کوروش مورد بررسی قرار گیرد و نتایج به دست آمده نیز در شورای فرهنگ عمومی استان نهایی شود تا بتوانیم با دستی پُر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کنیم.

این مقام استانداری فارس از استادان دانشگاه، کارشناسان، صاحبنظران و مسئولان عضو کارگروه علمی و اجرایی خواست تا در زمینه نامگذاری روز کوروش به گونه ای عمل کنند تا در عرصه ملی نیز گام های مطلوبی در این زمینه برداشته بشود.

کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در استان فارس روز سیزدهم آبان تشکیل و با صدور حکمی از سوی استاندار این استان، هادی پژوهش به عنوان مسئول این کارگروه منصوب شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور آبان امسال گفته بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور دستور داده تا در خصوص روز کوروش با «محوریت وزارت اطلاعات» طرحی آماده شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی سه شنبه، ۳۰ آبان ۹۶ در جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت که روز کوروش باید از سال آینده «مدیریت شود.»

سال‌هاست که شماری از ایرانیان در روز هفتم آبان که به طور غیررسمی به عنوان روز کوروش تلقی می‌شود، در پاسارگاد گرد هم می‌آیند اما امسال با تدابیر امنیتی و انتظامی و محدودیت‌های جاده‌ای مراسم روز کوروش برگزار نشد.

شواهد نشان می‌دهد که مقامات با برگزاری مراسم روز کوروش در هفتم آبان به دلیل آنچه که «سوء استفاده سلطنت طلبان» می‌نامند، مخالف هستند و می گویند باید روز دیگری در تقویم ملی به عنوان روز کوروش ثبت شود.

کورورش هخامنش فرزند کمبوجیه و ماندانا، «بزرگ‌ترین پادشاه صلح‌جوی جهان» قلمداد می‌شود. او بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

دیدگاه