«احتمال وقوع زلزله و رانش زمین در شیراز بر اثر برج سازی در کوه دراک و ساخت سد تنگ سرخ»

  • 08 آذر 1396 - 11:41
«احتمال وقوع زلزله و رانش زمین در شیراز بر اثر برج سازی در کوه دراک و ساخت سد تنگ سرخ»

کارشناسان می گویند ساخت سد در مناطق مستعد زلزله و همچنین برج سازی در دامنه مناطق کوهستانی باعث ایجاد لغزش، زلزله و رانش زمین می‌شود.

سدهای کارون ۳، گتوند، سیمره و لتیان از جمله سدهایی در کشور هستند که باعث رانش زمین شده‌اند.

با وجود هشدارها و تجربه‌های پیشین اما برخی مقامات فارس اصرار دارند که سد تنگ سرخ در بالادست شیراز احداث شود. از سوی دیگر چند سال است که برج سازی در دامنه کوه دراک شیراز افزایش یافته است.

سال‌هاست که برج سازی در دامنه کوه دراک شیراز آغاز شده و همچنان ادامه دارد

مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بر این باور است که «در تمامی مناطق کوهستانی و دامنه‌های کوه‌ها و تپه‌های کشور و به ویژه جاهایی که در آنها جاده سازی اتفاق افتاده و یا به دلیل ساخت سد یا هر سازه و تاسیسات مهم در دامنه‌ها و دره‌ها، تحریک دامنه مستعد لغزش رخ داده است، امکان وقوع لغزش هم وجود دارد.»

حمزه ولوی، مدیر کل وقت سازمان محیط زیست فارس نیز در اردیبهشت ۱۳۹۵ در خصوص خطر ساخت سد تنگ سرخ و رانش زمین و زلزله در شیراز هشدار داده بود.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، این سد در محل دو گسل فعال و خطرناک به نام‌های «گسل بمو» و «گسل سبزپوشان» احداث می‌شود. فاصله سد از گسل اول تنها ۲ کیلومتر و از گسل دوم حدود ۷ کیلومتر است. به این ترتیب از نظر زمین‌شناسی نیز سد در موقعیت خطرناکی قرار دارد.

نواب قائدی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز چندی پیش در خصوص خطرات گسلها در این کلانشهر هشدار داد و از گسل میانی شهر شیراز و گسل سبزپوشان به عنوان گسلهایی نام برد که پتانسیل «وقوع زلزله‌های شدید» را دارند.

سد تنگ سرخ در محور شمال غرب شیراز با طول تاج ۷۰۰ متر، ارتفاع ۸۵ متر و ۳۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن و ظرفیت تنظیم ۱۷ میلیون مترمکعب آب در حال احداث است. این سد با مشارکت شهرداری شیراز و سازمان آب منطقه‌ای فارس ساخته می‌شود و برای آن سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است.

دیدگاه