نماینده مجلس: سوءاستفاده جنسی از کودکان در ایران افزایش چشم‌گیری یافته

  • 07 آذر 1396 - 7:08
نماینده مجلس: سوءاستفاده جنسی از کودکان در ایران افزایش چشم‌گیری یافته

یک نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد به دلیل «افزایش چشم‌گیر» آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان در ایران، والدینی که مرتکب قصور در مراقبت از فرزندان خود شوند، با مجازات‌هایی چون جزای نقدی و حبس تعلیقی مواجه خواهند شد.

محمد کاظمی روز دوشنبه ششم آذر این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا بیان کرده و از آخرین مراحل تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در این کمیسیون خبر داده است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان افزایش آنچه «نابه‌سامانی‌های اجتماعی» در سال‌های اخیر نامیده، از موارد متعدد «کودک‌آزاری، بحران کودکان کار و تکدی‌گری کودکان در شهرها و نیز رشد چشمگیر سوءاستفاده‌ها و تجاوزهای جنسی علیه کودکان» انتقاد کرده است.

به گفته این نماینده، افزایش «قابل‌توجه» آمار این جرائم در سال‌های اخیر، «لزوم توجه بیشتر به حمایت از حقوق کودکان را می‌طلبد» و لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز با همین انگیزه تهیه شده است.

کاظمی افزوده که در این لایحه در مورد والدینی که به وظایف «شرعی و قانونی خود در بحث تربیت، تحصیلات و مراقبت از کودکان مرتکب قصور می‌شوند، مجازاتی را درنظر گرفته شده تا مانع از بروز چنین مشکلاتی شود.»

این عضو فراکسیون امید مجلس، مجازات‌های در نظرگرفته شده برای این والدین را «جزای نقدی، حبس تعلیقی و مواردی از این دست» عنوان کرده تا آنها بدین وسیله «متوجه مسئولیتشان» در قبال فرزندان خود شوند.

به گفته وی، در این لایحه همچنین برای مددکاران اجتماعی و بهزیستی و مسئولان نیروی انتظامی اختیاراتی لحاظ شده که بر اساس آن می‌توانند کودکان دارای والدین بدسرپرست را از آن‌ها جدا کند و به مراکز قانونی تحویل دهد.

توجه جدی به سوءاستفاده از کودکان در مسائل جنسی و همچنین در محیط کار نیز از موارد موردتوجه در این لایحه عنوان شده که به گفته کاظمی، «مجازاتی که درمورد سوءاستفاده جنسی از کودکان در نظر گرفتیم، شدیدتر از موارد مشابه درمورد بزرگسالان است.»

این لایحه در حالی در مجلس شورای اسلامی در حال تکمیل است که به تازگی رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با ارائه آماری تکان‌دهنده اعلام کرد که «به ۹۰ درصد کودکان کار {در ایران} تجاوز می‌شود.»

آقای قدیمی، ۱۴ آبان‌ماه سال جاری در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته که «متاسفانه از ۴٠٠ نفری [از کودکان کار] که مددکاران بهزیستی با آنها صحبت کرده‌اند، به حدود ٩٠ درصدشان تعرض شده است.»

وی افزوده در مراکز بهزیستی «متوجه شدیم عمو یا دایی این کودکان، بچه‌های فامیل را جمع می‌کند، صبح تا ظهر تکدی‌گری می‌کنند و بعدازظهر به آنها تعرض می‌کنند. اینها مستند است.»

پس از آنکه سخنان این مقام مسئول در شهرداری تهران جنجال برانگیز شد، خود وی به تکذیب اظهاراتش پرداخت و گفت که منظورش آزار کودکان کار بوده و «منظور از آزار، نگه‌داشتن بچه‌ها در خیابان در هوای سرد، امتناع از دادن غذا، سیاه‌کردن صورت کودکان برای جلب ترحم و ندادن لباس به آنهاست که هیچ‌یک از این موارد مصداق تجاوز جنسی نیست.»

در حالی که روزنامه شهروند اعلام کرد فایل سخنان قدیمی را در اختیار دارد و وی از آزار جنسی ۹۰ درصدی کودکان کار در ایران سخن گفته، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اعلام کرد که «آزار جنسی ٩٠‌ درصد از کودکان کار را تأیید نمی‌کنیم.»

احمد خاکی در گفت‌و‌گو با روزنامه شهروند افزوده بود ما درباره تجاوز به کودکان کار هیچ اطلاعاتی نداریم. دراین‌باره هیچ پژوهشی انجام نشده است. ما اصلا حق نداریم به این مسأله وارد شویم، مگر این‌که جان کودکی در خطر باشد.»

هر از گاهی گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها از انواع سوءاستفاده‌ها و نیز آزار و اذیت روحی و جسمی کودکان در گوشه و کنار ایران منتشر می‌شود.

آن‌طور که رئیس اورژانس اجتماعی کشور خبر داده بر اساس گزارش‌های اعلام شده به این سازمان در سال گذشته، ۶۰ درصد از کودک آزاری‌ها توسط پدر و در مجموع ۸۶ درصد توسط والدین انجام شده است.

حسین اسدبیگی روز یکشنبه دوم مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، اعلام کرد که هزار و ۶۴۲ مورد، یعنی ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌های گزارش شده به «مراکز مداخله در بحران»، توسط پدر اتفاق افتاده است.

به گفته آقای اسدبیگی، از میان دیگر موارد گزارش‌شده، ۷۳۹ مورد یعنی ۲۶ درصد توسط مادر، ۲۰ مورد توسط برادر، و هشت مورد توسط خواهر انجام شده است.

او افزوده که تنها یک و نیم درصد از کودک‌آزاری‌های گزارش شده، توسط افراد غریبه انجام شده است.

اسدبیگی همچنین گفته که برخی خانواده‌ها موضوع آزار جنسی فرزندانشان را پنهان می‌کنند و به اورژانس اجتماعی کشور گزارش نمی‌دهند.

دیدگاه