«بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی مازاد در شیراز وجود دارد»

  • 16 آبان 1396 - 6:09
«بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی مازاد در شیراز وجود دارد»

قاسم مقیمی عضو شورای شهر شیراز می‌گوید در این کلانشهر ۷۹ هزار و ۴۳۲ واحد مسکونی مازاد وجود دارد.

این عضو شورای شهر دوشنبه ۱۵ آبان در جلسه علنی شورا و در نطق پیش از دستور گفت که تعداد خانوارهای شیراز در سال گذسته ۴۷۷ هزار و ۹۱۶ بوده و تعداد واحدهای مسکونی نیز ۵۵۷ هزار و ۳۴۸ واحد بوده که نشان می‌دهد ۱۴ درصد از واحدهای مسکونی مازاد بر نیاز است.

به گفته او پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد واحدهای مسکونی مازاد در شیراز در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۶ هزار و ۳۳۰ واحد خواهد رسید.

آقای مقیمی افزود: با این میزان خانه مازاد می‌توان همه خانوارهای شمال فارس از جمله مرودشت، زرقان، ارسنجان، سعادت شهر، صفاشهر، آباده و اقلید را ساکن کرد.

شمار واحدهای مسکونی خالی ایران طی یک دوره پنج ساله نزدیک به یک میلیون افزایش یافته. مرکز آمار ایران اعلام کرد که بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد رسیده که بیانگر اضافه شدن ۹۲۴ هزار و ۱۹۵ واحد مسکونی خالی در یک دوره پنج ساله است. براساس این گزارش شمار واحدهای مسکونی خالی در سال ۹۰، یک میلیون و ۶۶۳ هزار واحد بوده است.

شمار واحدهای مسکونی خالی در شرایطی افزایش یافته که میزان عرضه مسکن به یک سوم میزان تقاضا کاهش یافته است.

مقام‌های دولتی ایران پیش از این بارها بر اجرای برنامه مالیات‌ستانی از واحدهای مسکونی خالی برای مقابله با آنچه که«احتکار مسکن» خوانده‌اند، تاکید کردند اما این برنامه تا به حال اجرایی نشده است.

دولت حسن روحانی طی دو سال گذشته با تزریق نقدینگی و افزایش تسهیلات بانکی خرید مسکن سیاست «تحریک تقاضا» را به منظور «رونق‌بخشی» به این بخش به اجرا گذاشته است. به رغم اجرای این سیاست‌ها رشد اقتصادی بخش مسکن در ۱۱ ماه نخست سال گذشته منفی ۱۷ درصد اعلام شده است.

رکود صنعت ساختمان صنایع فولادی، سیمان، کاشی و سرامیک و شیشه ایران را هم با بحران روبرو کرده است.

وزارت راه و شهرسازی در آخرین روزهای سال گذشته اعلام کرد که «طرح مسکن اجتماعی» را با هدف خانه‌دار شدن افراد کم درآمد و رونق‌بخشی به صنعت ساختمان اجرایی می‌کند. براساس این طرح دولت سالانه به ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی موظف شده است.

برآورد کارشناسان مسکن نشان می‌دهد که که ایران برای غلبه بر بحران مسکن تا ۱۰ سال آینده به ساخت ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن ایران چندی پیش گفته بود که بازار مسکن ایران در حال حاضر با کمبود عرضه مسکن‌ مناسب با درآمد اجاره‌نشین‌ها روبرو است و این مسئله می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

قاسم مقیمی در بخش دیگری از سخنانش گفت که در شیراز بر اساس آمار سال گذشته ۸۳ هزار و ۹۷۱ واحد تجاری وجود داشته که نشان می‌دهد به ازای هر ۶ خانواده شیرازی یک واحد صنفی-توزیعی وجود دارد، در حالی که بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر ۴۲ خانواده باید یک واحد صنفی-توزیعی وجود داشته باشد.

به گفته آقای مقیمی افزایش بی رویه واحدهای تجاری باعث کاهش فروش و ورشکستگی آنها می‌شود.

دیدگاه