انتقاد دستیار رئیس جمهور از تبدیل کوروش به «مسأله سیاسی و امنیتی»

  • 14 آبان 1396 - 11:14
انتقاد دستیار رئیس جمهور از تبدیل کوروش به «مسأله سیاسی و امنیتی»

حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی در خصوص بزرگداشت کوروش گفت: «این هنر نیست که ما مسائل محلی را ملی، یا سیاسی و امنیتی کنیم. نباید گره‌ای که با دست باز می‌شود را با دندان باز کنیم. اما ما اغلب، برعکس عمل می‌کنیم، یعنی مسائل ساده را پیچیده می‌کنیم. این اتفاقی است که در ماجرای تجمع در اطراف قبر کوروش روی داد.»

اشاره آقای یونسی به تدابیر امنیتی و انتظامی در آبان امسال است که باعث شد کسی نتواند به آرامگاه کوروش برود. این تدابیر امنیتی پس از ۷ آبان لغو شده و وضعیت پاسارگاد به حالت عادی برگشته است.

آلبوم عکس: پاسارگاد؛ یک هفته پس از روز کوروش

حجت‌الاسلام یونسی در گفت وگو با روزنامه ایران افزوده: «کوروش مال ما ایرانیان است، کوروش مال شاه یا ضدانقلاب نیست. چرا ما باید کوروش را از دست بدهیم و سلطنت طلب‌ها و دشمنان ما آن را برای خود مصادره کنند؟»

آقای یونسی می‌گوید: «کوروش با شعار عدالت، انسان دوستی و اخلاق حرکت کرد و همه دنیا به آن افتخار می‌کنند، اما عده‌ای تلاش می‌کنند میان ملیت و دیانت تضاد ایجاد کنند. این کار به سود دشمنان ما است. باید مسائلی مانند تجلیل از کوروش را خودمان مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که ضدانقلاب و دشمنان، آن را مصادره کنند.»

حدود ۱۲ سال است که هفتم آبان در ایران و برخی از نقاط جهان به عنوان روز کوروش شناخته می‌شود. در این روز شماری از ایرانیان در آرامگاه کوروش گردهم می‌آیند اما امسال با تدابیر امنیتی و انتظامی همه جاده‌های منتهی به پاسارگاد مسدود شد و آرامگاه کوروش هم در حصار فلزی قرار گرفت و کسی نتوانست به پاسارگاد که آرامگاه این پادشاه ایرانی در آن قرار دارد، برود.

این محدودیت بی سابقه انتقادات زیادی را به دنبال داشته.

در همین حال اسماعیل تبادار، استاندار فارس روز شنیه ۱۳ آبان یک مقام سیاسی و امنیتی را به عنوان «مسئول کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش» منصوب کرد. هادی پژوهش جهرمی که معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس است، موظف شده تا «کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش» را تشکیل دهد.

ظاهراً انتصاب یک مقام سیاسی و امنیتی به عنوان «مسئول کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش» به این دلیل است که تعیین روز بزرگداشت کوروش و برگزاری آن در اختیار مدیریت سیاسی و امنیتی باشد.


کورورش هخامنش فرزند کمبوجیه و ماندانا، «بزرگ‌ترین پادشاه صلح‌جوی جهان» قلمداد می‌شود. او بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

دیدگاه