سالانه ۸ هزار نفر در شیراز مسموم می‌شوند

  • 12 آبان 1396 - 7:02
سالانه ۸ هزار نفر در شیراز مسموم می‌شوند

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید سالانه ۷ تا ۸ هزار نفر به دلیل مسمومیت به مرکز مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه می کنند که درصدی از این تعداد به دلیل شدت عوارض جانشان را از دست می دهند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر فاضل گودرزی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یک سم علفکش با عنوان پاراکوات، قرص برنج و مخدرها مرگ آورترین مواد در بین افراد دچار مسمومیت در فارس است.

 دکتر گودرزی افزود: برخی از این افراد به قصد خودکشی اقدام به خوردن مواد یاد شده می کنند و به دلیل پنهان کاری و مراجعه دیرهنگام پس از مسمومیت دچار عوارض جبران ناپذیر و حتی برخی مرگ می شوند.

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها گفت: برخی از افراد به صورت تصادفی مسموم می گردند اما عده ای به دلیل خودکشی و مخفی کردن موضوع با عوارضی مانند مشکلات گوارشی، قلبی، عروقی، مغز و اعصاب، کبد و کلیه رو به رو می شوند.

دکتر گودرزی گفت: طبق آمارهای موجود در مرحله اول داورهای آرام بخش و مواد مخدر و در درجات بعدی سموم گیاهی و حشره کش ها مهمترین دلایل مسمومیتها در فارس است که با توجه به نکات پیشگیری چه در موارد تصادفی و چه قصد خودکشی باید عوارض آن را جدی گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مصرف خودسرانه داروها و انباشتن اقلام دارویی مختلف در خانه احتمال مسمومیتها را افزایش میدهد و توجه به این قبیل مسائل زمینه حفظ سلامت اعضای خانواده را فراهم میکند.

دکتر گودرزی گفت: والدین نیز در صورت مشاهده تغییر رفتار در نوجوانان و جوانان باید آن را زنگ خطر تلقی کنند و طی تعامل با فرزندان امکان بروز اتفاقهای ناگوار را به حداقل برسانند.

وی افزود: اعضای یک خانه نیز به جای سرزنش همدیگر به همدلی و افزایش تعامل بپردازند تا افراد در صورت بروز مشکل به جای پناه بردن به مواد مخدر و محرک و مسموم کننده خانواده را انتخاب کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اکثر افرادی که چندین بار به دلیل خودکشی مسموم می شوند، دچار مشکلات روحی مزمن هستند که درمان آنها ضروری است و این مساله باید از سوی متولیان و خانوادهها پیگیری شود.

دیدگاه