«شیراز را مدیران بی کفایت به شهری زشت تبدیل کرده‌اند»

  • 09 آبان 1396 - 8:52
«شیراز را مدیران بی کفایت به شهری زشت تبدیل کرده‌اند»

ابراهیم صبوری، نایب رئیس شورای شهر شیراز در نشست کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر به شدت از عملکرد مدیرانی که به گفته او باعث «زشتی» چهره شیراز شده‌اند، انتقاد کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر شیراز، آقای صبوری که نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست است، گفت: «متاسفم برای شهری که روزگاری جزء زیباترین شهرهای جهان بود و به علت بی کفایتی و بی توجهی مدیران هم اکنون حتی در رده شهرهای زیبای ایران هم جای ندارد.»

این عضو شورای شهر شیراز افزود: «در برآورد یکی از روزنامه‌های پرتیراژ انگلستان به نام دیلی تلگراف، شیراز جزء  ۳۵ شهر زیبای دنیا نیز نبود اما شهر اصفهان در صدر این فهرست قرار گرفت و تنها دلیل این امر نیز، بی کفایتی ماست که شیراز را شهری نازیبا و زشت نموده است.»

دیلی تلگراف به تازگی فهرستی را از ۳۵ شهر دیدنی و زیبای جهان منتشر کرده و از ایران نیز تنها نام اصفهان در آن وجود دارد که در صدر این لیست قرار گرفته.

به گفته او، «در شیراز فضاسازی شهری اتفاق نیفتاده و همه چیز در راستای زشت شدن این شهر است. اگر باغات شیراز نبود این شهر دچار خفگی می‌شد اما به لطف خداوند و به دلیل وجود باغات شیراز، بهترین فضای تنفسی را دارا هستیم اما نمی‌توانیم ازآن استفاده نماییم و بهره ببریم.»

نایب رییس شورا افزود: «هر مسافری که به شیراز سفر می‌کند از منظر نازیبای شیراز گله می‌کند و این برای شهری که می‌خواهد یک شهر توریستی باشد اصلاً مناسب نیست.»

نایب رییس کمیسیون خدمات شهری در خصوص پارک ۵۸۰ هکتاری و مشکلات آن نیز گفت: «پارک ۵۸۰ هکتاری با صد میلیارد بدهی تاکنون هیچ جاذبه‌ای را برای شهر شیراز ایجاد نکرده است.»

پارک کوهستانی دراک شیراز  به مساحت ۵۸۰ هکتار در دامنه غربی ارتفاعات کوه دراک احداث شده.

آقای صبوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه «فریاد خشکسالی برای شهر شیراز بهانه‌ای واهی است» افزود: هنوز نتوانسته‌ایم با ارگان‌های دیگر به تعامل برسیم و این مشکل را حل کنیم تا درختان قطع نشوند. ومی بینیم که جای درختان قطع شده نیز، درختی کاشته نشده است. همچنین به علت عدم تعامل شهرداری و اداره برق در بافت مرکزی و تاریخی شهر شاهد خطوط برق هوایی می‌باشیم که علاوه بر تخریب منظر شهری، شاهد قطع شاخه‌های بلند درختان به دلیل برخوردشان با خطوط هوایی برق هستیم که در مقایسه با شهر اصفهان جلوه بسیار ناموزون و نازیبایی را به وجود آورده است.

آقای صبوری با اظهار نگرانی و نارضایتی در خصوص وضعیت نامساعد بارانداز زباله در منطقه ۳ گفت: به دلیل بارانداز زباله در محدوده پر تراکم منطقه ۳، مردم دچار ناراحتی و عذاب شده‌اند. و به دلیل وجود تعفن شیرابه‌های آن و آلودگی محیط و گرفتاری‌هایی که برای شهروندان ایجاد می‌نماید ضروری است هرچه سریع‌تر موضوع حل و فصل گردد و بارانداز زباله به مکانی در خارج از شهر انتقال یابد.

علی ناصری، رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورا نیز گفت: تلاش خواهیم نمود با همکاری استاندار و ارگان‌های ذیربط با مافیایی که در راستای تخریب باغات وجود دارد برخورد قاطع شود.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کارشناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

به گفته کارشناسان، افزون بر این، آپارتمان‌سازی‌هایی که در دامنه کوه دراک شیراز انجام شده و در حال توسعه است، در سال‌های آینده همچون یک دیوار جلوی ورود باد به شیراز را خواهد گرفت و باعث تغییر هوای شیراز می‌شود. این کارشناسان می‌گویند عدم جریان یافتن باد از سمت غرب به شیراز سبب خواهد شد که آلودگی‌ها در شهر حالت سکون پیدا کنند و شیراز که در بین کلان‌شهرها سالم‌ترین شهر به شمار می‌رود، به جمع شهرهای آلوده بپیوندد.

 

 

 

 

دیدگاه