سولماز دهقانی خواهان تسریع در صدور حکم شهردار شیراز شد

  • 08 آبان 1396 - 7:28
سولماز دهقانی خواهان تسریع در صدور حکم شهردار شیراز شد

سولماز دهقانی، رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز  خواهان تسریع در صدور حکم حیدر اسکندرپور شهردار منتخب شیراز شد.

خانم دهقانی در جلسه علنی روز یکشنبه ۷ آبان شورا و در نطق پیش از دستور گفت: اکنون که سه هفته از دومین انتخاب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر شیراز می گذرد از وزارت کشور تقاضا داریم نسبت به صدور حکم شهردار شیراز اهتمام ویژه ورزد.

بر اساس قوانین وزارت کشور ۱۰ روز مهلت دارد تا حکم شهردار را صادر کند. آقای اسکندرپور ۱۶ مهر از سوی شورای شهر شیراز برای تصدی شهرداری انتخاب شد.

پیش از این نیز شورای شهر در اول شهریور عبدالحمید معافیان را به عنوان گزینه شهرداری شیراز معرفی کرد اما وزارت کشور پس از گذشت بیش از ۵۰ روز در نامه‌ای اعلام کرد که آقای معافیان به دلیل بازنشستگی نمی‌تواند شهردار شود.

خانم دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که حس تعلق خاطر شهروندان به شهر کمرنگ شده.

وی افزود: همانطور که می دانیم شهر و فضاهای شهری صرفاً مجموعه ای از اشیا، راه ها و ساختمان ها، بدون حس تعلق شهروندان به آن ها نیست؛ بلکه شهر مکانی است که علاوه بر کالبد فیزیکی، سرشار از تجربه ها و احساسات متفاوت برای شهروندان است. حس تعلق به شهر شامل عناصر متعددی همچون خاطرات جمعی، نمادهای فرهنگی و تاریخی، سبک و شیوه زندگی شهروندان، رنگ و مواردِ بسیار ِدیگرِ شکل گرفته در گذر ایام، در جان و روان شهروندان است. غنای هر چه بیشتر این حس باعث وابستگی بیشتر افراد به محیط و کیفیت زندگی می شود و سلامت جسم و روان را افزایش می دهد. اما نگرش کوتاه مدت و تاکید بیش از اندازه بر روی برخی جنبه های شهرسازی نظیر سوداوری اقتصادی، ساخت و ساز بدون برنامه مسکن و فضاهای اشتغال، از بین بردن میدان ها، نشانه های شهری و عرصه های عمومی و المان¬ها به بهانه توسعه معابر و عبور راحت تر اتومبیلها باعث از بین رفتن حس تعلق شهروندان به شهر شده است.

خانم دهقانی گفت:میدان ها و فضاهای باز شهری از بین رفته و دیگر عرصه ای برای برخورد و تعامل اجتماعی شهروندان وجود ندارد و شهروندان به انسان های بدون برخورد اجتماعی تبدیل شده  اند که زندگی خود را در خانه، محل کار و فاصله آمد و شد بین این دو می گذرانند.

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر افزود: در بحث فضای سبز نیز، شیراز در میان شهرهای ایران دارای یکی از بالاترین سرانه های فضای سبز می باشد اما شهروندی که حس تعلقی به این ویژگی شهر ندارد در پی یافتن سود مالی کوتاه مدت تبر بر ریشه درختان مِلک خود می زند، باغ ها را خشکانده و به جایش سازهای فلزی و بتنی می‌کارد. غافل از اینکه بدون آن فضای سبز، خانه او ویژگی ارزشمندی نسبت به دیگر خانه ها ندارد. متولیان امر هم بعضا در برابر اینگونه مسائل با منطق کسب درآمد بیشتر برای اداره شهر سکوت می کنند و در نهایت شهری که هزینه اداره خود را از درآمد حاصل از تخریب خود به دست می آورد چگونه میخواهد به توسعه پایدار دست یابد.

این عضو شورای شهر در ادامه گفت: افق و چشم انداز توسعه شیراز گردشگری است. شیراز از اکثر ظرفیت های صنعت توریسم بهره مند است: استان فارس به مرکزیت شهر شیراز حدود یک سوم آثار ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی را در خود جای داده است. مشاهیر متعددی در شیراز مدفن دارند که آن را به شهر هزار مزار ملقب کرده اند. در حوزه پزشکی و درمانی، شیراز با برخورداری از زیرساخت های مناسب و نیروی انسانی متخصص یکی از مقاصد عمده گردشگران در این حوزه و پنجمین شهر دنیا در زمینه پیوند اعضاست. و ده ها مثال و شاهد دیگر که در این مقال نمی گنجد.

وی ادامه داد: تشکیل کمیسیون گردشگری و زیارت در شورای اسلامی شهر در دوره قبل اگرچه نوید اهتمام تصمیم سازان شهر به رونق صنعت توریسم داده اما به علت کمبود نگاه فرهنگ محور در دوره پیشین شهرداری و رسیدگی به کاستی های عمرانی، مسئله گردشگری در شهرداری مهجور مانده است.

خانم دهقانی گفت: شهرهای اصفهان، تبریز و یزد تشکیلات متولی امر گردشگری را به سطوح سازمان مستقل و اداره کل ارتقا داده اند که گویای توجه ویژه به مبحث گردشگری است. شهرداری شیراز نیز باید با فراهم ساختن زیرساخت مقتضی در این زمینه اقدام نماید.

وی افزود: نهادهای متفاوتی از جمله شهرداری، سازمان میراث فرهنگی، اوقاف و تولیت ها، دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی در امر گردشگری دخیلند که شهرداری به عنوان نهاد متولی مدیریت شهری باید هماهنگی لازم بین دستگاهی را در این زمینه ایجاد کند و در این خصوص نقش محوری ایفا نماید. از همکارانم در شورای اسلامی شهر شیراز در کمیسیون های مختلف نیز انتظار داریم که توجه ویژه به بحث گردشگری شهر شیراز نموده و با هم افزایی موجبات رونق این صنعت و به تبع آن شهر را فراهم آورند.

 

دیدگاه