جزییات تلاش برای انحلال کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز

  • 08 آبان 1396 - 13:00
جزییات تلاش برای انحلال کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز

احمد تنوری، رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز می‌گوید تلاش‌هایی در جریان است تا این کمیسیون تازه تأسیس منحل شود.

در جلسه علنی شورای شهر شیراز در روز یکشنبه ۷ آبان قرار بود طرح تغییر تعداد کمیسیون‌های شورا اعلام وصول شود اما پس از اینکه آقای تنوری در نطق پیش از دستور به شدت از مخالفان کمیسیون حقوق شهروندی انتقاد کرد و گفت که «نقشه‌های مغرضان برای انحلال این کمیسیون به نتیجه نخواهد رسید»، هیات رئیسه از اعلام وصول این طرح خودداری کرد و در این خصوص توضیحی هم نداد.

ظاهرا برخی اعضای شورای شهر شیراز خواهان انحلال کمیسیون‌های «حقوق شهروندی» و «گردشگری و زیارتی» هستند.

آقای تنوری در این خصوص به آبان پرس گفت: بخشی از همکاران نظرشان این بوده که کمیسیون گردشگری و زیارتی منحل و بخش گردشگری آن در کمیسیون سرمایه گذاری و بخش زیارتی آن در کمیسیون فرهنگی ادغام شود و کمیسیون حقوق شهروندی هم منحل و به عنوان یک کمیته در کمیسیون فرهنگی ادغام شود.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی افزود که از امضاکنندگان این طرح هنوز اطلاعی ندارد.

احمد تنوری گفت که موافقان انحلال این دو کمیسیون هنوز به صورت علنی نظرات خود را مطرح نکرده‌اند و تنها در جلسات خصوصی و غیرعلنی گفته‌اند تعداد کمیسیون‌های شورای شهر زیاد است و اعضا نمی‌توانند در همه کمیسیون‌ها شرکت کنند.

به گفته این عضو شورای شهر، این دلیل منطقی برای انحلال کمیسیون حقوق شهروندی و کمیسیون گردشگری نیست، «چون اجباری برای حضور متعدد در کمیسیون‌ها وجود ندارد و هر کدام از اعضای شورا موظف هستند فقط در یک کمیسیون شرکت کنند و اعضا در بقیه کمیسیون‌ها به صورت داوطلبانه شرکت می‌کنند و اگر فرصت ندارند می‌توانند شرکت نکنند.»

آقای تنوری گفت که کمیسیون حقوق شهروندی دنبال آموزش‌های شهروندی نیست بلکه این کار در سازمان فرهنگی و هنری انجام می‌شود. به گفته او، «کمیسیون حقوق شهروندی به دنبال این است که در برابر شهرداری در جایگاه یک مدعی قرار بگیرد و به دنبال این برود که شهرداری چه وظایف و تکالیفی در برابر شهروندان دارد و کدام قسمت از آن را اجرا نمی‌کند و همینطور از حقوق شهروندان در مراجع اداری و قضاوتی که در شهرداری تشکیل می‌شود، دفاع کند از جمله کمیسیون ماده ۳۸ آیین نامه معاملاتی که به موضوع قراردادهای بین شهرداری با مردم رسیدگی می‌کند، کمیسیوهای ۱۱ گانه ماده ۱۰۰، کمیسون همر عرض ماده ۱۰۰ که در مقام تجدیدنظر است،  کمیسیون ماده ۷ در بحث فضای سبز، کمیسیون ماد ۷۷ در بحث عوارض، کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ در ارتباط با مشاغل مزاحم و…»

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی افزود: این کمیسیون‌ها یک طرفش شهرداری و یک طرفش شهروند است، حق و حقوق شهروندان اینجا چه می‌شود؟ همه شهروندان که آگاهی حقوقی کافی ندارند و کمیسیون حقوق شهروندی باید به سمتی برود که بتواند از شهروندان در این کمیسیون‌های شهرداری دفاع کند.

احمد تنوری ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون بتواند به کار خود ادامه دهد.

برخی اعضای شورای شهر شیراز در حالی دنبال انحلال کمیسیون حقوق شهروندی هستند که یکشنبه ۳۰ مهر قرار بود طرح تعیین وظایف این کمیسیون در صحن علنی مطرح شود اما به دلیل عدم حضور احمد تنوری این طرح از دستور کار خارج شد. همچنین روز یکشنبه ۷ آبان نیز طرح تعیین وظایف کمیسیون حقوق شهروندی جزو دستور کاری جلسه علنی شورا بود اما هیات رئیسه از مطرح کردن آن خودداری کرد.

آقای تنوری در این خصوص می‌گوید عدم طرح شرح وظایف کمیسیون حقوق شهروندی در جلسه ۷ آبان نشان می‌دهد که برخی از همکاران «به فعالیت این کمیسیون علاقه ندارند و یا ممکن است تحت تأثیر کارکنان و مدیران شهرداری باشند و باید به سمت شفافیت بیشتری بروند و اگر با این کمیسیون مخالف هستند افکار عمومی را در جریان بگذارند.»

دیدگاه