بیکاری ۱۵۰ هزار کارگر ساختمانی در فارس

  • 06 آبان 1396 - 14:52
بیکاری ۱۵۰ هزار کارگر ساختمانی در فارس

سیدمحمد فرشیدیان، رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز می‌گوید از ۱۷۰ هزار کارگر و استادکار ساختمانی در استان فارس ۹۰ درصد آن‌ها یعنی ۱۵۰ هزار تن بیکار هستند.

به گزارش خبرآنلاین، آقای فرشیدیان گفته که این شمار از کارگران به دلیل «رکود ساخت و ساز و حضور اتباع بیگانه» بیکار شده‌اند.

او افزود: پروژه‌های ساخت و ساز خصوصی و دولتی در فارس به «محل ایجاد اشتغال برای اتباع بیگانه و حتی غیرمجاز» تبدیل شده است.

سیدمحمد فرشیدیان می‌گوید ۲۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی در فارس زندگی می‌کنند که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن‌ها در صنعت ساختمانی کار می‌کنند.

به گفته رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز، کارگران و استادکاران ساختمانی فارس، مشاغل خودشان را از دست داده‌اند و عمدتاً به دستفروش های دوره گرد تبدیل شده‌اند و یا در مزارع به صورت فصلی در حال برداشت میوه و محصولات زراعی همچون شلتوک هستند و هر روز در یک مزرعه مشغول به کار می‌شوند.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز گفت: وضعیت شغلی فعالین ایرانی این صنف به حدی در فارس بغرنج شده که آنها حتی توان پرداخت حق بیمه خود و خانواده‌شان که ماهیانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است را نیز ندارند.

هادی ساداتی، عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران سال گذشته گفته بود که۶۰ درصد کارگران ساختمانی در کشور بیکار هستند.

کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در ایران می‌گوید که بیش از یک میلیون کارگر ساختمانی در کشور زیر پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند و به‌دنبال قرار گرفتن زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

شمار کارگران در ایران ۱۳ میلیون نفر برآورد شده است.

دیدگاه