طنین صدای مادرانه واقعا وجود دارد

  • 22 مهر 1396 - 9:42
طنین صدای مادرانه واقعا وجود دارد

مادران وقتی با کودکان خود “مادرانه” حرف می‌زنند طنین صدایشان تغییر می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پژوهشگران آزمایشگاه کودک دانشگاه پرینستون نشان دادند که طنین صدای مادران وقتی با کودک خود حرف می‌زنند با وقتی که با بزرگسالان حرف می‌زنند فرق دارد.

آنها همچنین دریافتند که این پدیده به زبانی که مادر به آن تکلم می‌کند ارتباطی ندارد و در زبان‌های مختلف الگوی یکسانی در حرف زدن مادر با کودکش مشاهده می‌شود.

طنین کیفیت خاص صدا است، کیفیتی که باعث می‌شود مثلا صدای پیانو با ویلن فرق کند حتی وقتی که هر دو یک نت را می‌نوازند. وقتی صدایی تودماغی یا گرفته، زمخت یا مخملی توصیف ‌می‌شود در واقع درباره طنین آن صحبت شده است.

برای این تحقیق پژوهشگران صدای ۲۴ مادر را حین حرف زدن با کودکشان و حین حرف زدن با پژوهشگران ضبط کردند. دوازده مادر به انگلیسی تکلم می‌کردند و دوازده مادر به زبانهای دیگر از جمله عبری، ماندارین و کانتونی.

پژوهشگران سپس با بررسی ویژگی های صدای هر مادر و با استفاده از یک برنامه کامپیوتری نشان دادند که مختصات صدای مادرانی که با کودکشان حرف می‌زنند در تمام زبانهایی که بررسی شدند از نظر آماری تغییر می‌کنند و در تمام مادران الگوی یکسانی دیده می شود. این تحقیق نشان داد که تغییر طنین صدای مادرانه در سیزده زبانی که بررسی شد الگوی یکسانی داشت و از این رو ویژگی “بسیار قابل اعتمادی” است.

دانشمندان پیش از این می‌دانستند که تفاوت در سرعت حرف زدن با کودک و همچنین نازک یا بم بودن صدا به یادگیری مهارتهای زبانی کودک کمک می کند اما این نخستین بار است که تفاوت در طنین صدای مادرانه شناسایی می‌شود.

دکتر الیز پیاتزا پژوهشگر ارشد این تحقیق به بی‌بی‌سی گفت: “تحقیقاتی وسیعی وجود دارند که نشان داده‌اند وقتی با کودکان، کودکانه حرف زده شود بیشتر از زمانی که با زبان بزرگسالان با آنها صحبت می‌شود یاد می‌گیرند بخصوص این که بهتر می‌توانند می‌توانند کلمات را به سیلاب تفکیک کنند، بهتر کلمات تازه یاد بگیرند و احتمالا این شامل طنین صدا هم می‌شود.”

پژوهشگران می‌گویند این تغییر طنین صدا که مادران بدون آن که آگاه باشند انجام می‌دهند ممکن است به کودک کمک کند تا با شناسایی این تغییر ظریف، صدایی را که بیشتر اهمیت دارد در میان صداهای دیگر شناسایی کند.

در این تحقیق حرف زدن پدران و پدربزرگ‌ها بررسی نشد اما محققان انتظار دارند این تغییر لحن را در آنها هم مشاهده کنند.

دیدگاه