نشان‌گذاری میوه‌ها و سبزیجات با لیزر؛ کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط زیست

  • 04 اسفند 1395 - 19:55
نشان‌گذاری میوه‌ها و سبزیجات با لیزر؛ کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط زیست

فروشگاه زنجیره ای ایکا (ICA) در سوئد، تصمیم گرفته نشان تجاری اش را به وسیله لیزر روی میوه ها و سبزیجاتش ثبت کند. این فرآیند – که Natural Branding یا «نشانگذاری طبیعی» نام گرفته است- نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه سازگار با محیط زیست هم هست.

به گزارش یورو نیوز، پیتر هاگ مدیر بخش تجاری ایکا در این باره می گوید: «این روش، یک شیوه تازه است. از آنجا که متوجه این واقعیت شده ایم که در تولیداتمان بیش از حد از مواد پلاستیکی و لوازم بسته بندی استفاده می کنیم، به دنبال این بوده ایم که راه هوشمندانه تری برای نشان گذاری محصولاتمان پیدا کنیم. البته بسته بندی پلاستیکی، خوبی هایی هم دارد. مثلا ماندگاری برخی تولیدات را بالا می برد. بنابراین دشمن ما نیست. اما در برخی موارد، استفاده از آن نالازم است چون ماندگاری را افزایش نمی دهد بلکه فقط هزینه را بیشتر می کند.»

این طرح که به شکل آزمایشی آغاز شده بود، حالا تمدید شده است. دستگاه لیزری، نام محصول و کشور تولید کننده آن را به همراه یک کُد روی پوست میوه حک می کند. پیشگامان این طرح معتقدند که این فرآیند هیچ اثر بدی روی مزه، بو یا ماندگاریِ محصولات ندارد.

آقای هاگ می افزاید: «در این روش قسمتی از پوست میوه نور می بیند. لیزر، رنگدانه های پوست میوه را تبخیر می کند و نشانی به جا می گذارد. فرآیندی بسیار ظریف است، چون این نشان، اصلا از پوست میوه رَد نمی شود و روی کیفیت یا طعم آن اثری ندارد.»

فروشگاه ایکا توانسته با این روش علاوه بر یافتن شیوه ای آینده نگر برای تبلیغ محصولاتِ اُرگانیک خود، هزینه هایش را هم به شکل چشمگیری کاهش دهد. ایکا در نظر دارد این فناوری را در مورد میوه هایی مثل سیب که پوستشان خورده می شود نیز به کار گیرد تا ببیند واکنش مشتریان چگونه است.

یکی از مشتریان به نام یوناس می گوید: «اولین بار است که چنین چیزی را می بینم، اگر جایگزین پایدارتری باشد طرفدارش هستم.» مشتری دیگری به نامِ اِما می افزاید: «من دو بچه دارم. برایم خیلی مهم اند. بنابراین همیشه سعی می کنم، جنسِ خوب بخرم. سعی دارم به محیط فکر کنم و بنابراین فکر می کنم این شیوه برای ما عالی است.»

ممکن است برچسب های روی میوه ها کوچک باشند اما حافظان محیط زیست می گویند حتی برچسبهای کوچک روی خوراکی ها هم تأثیر منفی زیادی بر محیط زیست دارد. کی یرا باکس، عضو کارزارِ زیست محیطیِ موسوم به «دوستانِ زمین» می گوید: «در سراسرِ زنجیره غذایی، از ابتدا تا زمانی که پاکت خوراکی به خانه ما می رسد، هرزرفتِ عظیمی در کار است. کارخانه داران و عمده فروشان سعی دارند آن را کم کنند اما نمی توانند مقدارش را به صفر برسانند مگر اینکه به بسته بندیهایی برسیم که آسان جذب طبیعت شوند و ناگزیر نباشیم در زمین دفنشان کنیم.»

تنها در سال ۲۰۱۵ این فروشگاه زنجیره ای ۷۲۵ هزار بسته آووکادوی اُرگانیک فروخته است که برای بسته بندیِ آنها چیزی حدود ۲۱۷ کیلومتر نوار پلاستیکی لازم است. گرچه این فناوری از سالها پیش در دسترس بوده اما نخستین بار است که به عنوان یک جایگزین پایدار برای نشانگذاری از آن استفاده می شود.

دیدگاه