تشخیص افسردگی از طریق عکس‌های پست شده در اینستاگرام

  • 20 مرداد 1396 - 15:31
تشخیص افسردگی از طریق عکس‌های پست شده در اینستاگرام

تشخیص بیماری افسردگی کار چندان ساده‌ای نیست. بیش از ۳۲۰ میلیون نفر در جهان از این بیماری رنج می‌برند. اکنون نرم‌افزاری تولید شده است که می‌تواند از طریق عکس‌های اینستاگرام ابتلا به افسردگی را تشخیص دهد.

به گزارش دویچه‌وله، نشریه تخصصی “EPG Data Science” گزارشی از تحقیقات دو پژوهشگر درباره تشخیص بیماری افسردگی منتشر کرده است. این دو پژوهشگر که کریستوفر دانفورت و آندرو ریس نام دارند موفق شده‌اند از طریق عکس‌های پست شده روی شبکه اینستاگرام از گرایش و ابتلا به بیماری افسردگی در بین کاربران پرده بردارند.

گفته می‌شود بر اساس تحقیقات این دو پژوهشگر، نرم‌افزاری تهیه شده که قادر به تحلیل عکس‌های پست شده بوده و می‌تواند از طریق مقایسه عکس‌ها، آثار افسردگی در کاربران را تشخیص دهد.

تحقیقات منتشرشده متکی بر تحلیل کارشناسانه ۴۳۰۰۰ عکس از ۱۶۶ کاربر اینستاگرام است.

رنگ و چهره
بر اساس نتایج این تحقیقات، افرادی که مبتلا به بیماری افسردگی هستند، کمتر عکس‌هایی که تصویرگر چهره افراد باشد پست می‌کنند. از آن گذشته، در عکس‌های پست شده توسط این افراد بیشتر رنگ‌های تیره و از جمله خاکستری، آبی یا سیاه و سفید به کار رفته است. کاربرانی که به افسردگی گرایش دارند یا مبتلا به این بیماری هستند، اغلب از عکس‌های رنگی نسخه سیاه و سفید می‌سازند و این عکس‌‌ها را پست می‌کنند.

تشخیص بیماری افسردگی
آمار نشان می‌دهد که پزشکان عمومی تنها در ۴۲ درصد موارد موفق به تشخیص بیماری افسردگی می‌شوند. از این‌رو، تولید این نرم‌افزار و بهره گرفتن از شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه از اینستاگرام برای تشخیص این بیماری کمک بزرگی به شمار می‌رود.

دیدگاه