روغن نارگیل مثل کره «ناسالم است»

  • 01 تیر 1396 - 20:43
روغن نارگیل مثل کره «ناسالم است»

انجمن قلب آمریکا می‌گوید روغن نارگیل سرشار از اسید چرب اشباع شده است و باعث افزایش کلسترول بد می‌شود.

به گزارش دویچه‌وله، روغن نارگیل معمولا به عنوان روغنی سالم به فروش می‌رسد و گفته می‌شود که از دیگر انواع چربی اشباع شده سالم‌تر است اما انجمن قلب آمریکا می‌گوید شواهد محکمی در تایید موضوع وجود ندارد.

گاهی توصیه‌هایی که در مورد چربی سالم یا ناسالم می‌شود ضد و نقیض هستند و باعث سردرگمی می‌شوند. در کل نظر غالب این است که روغن‌های حیوانی مثل روغن دنبه معمولا به عنوان چربی ناسالم و روغن‌های نباتی مثل روغن زیتون چربی‌ سالمتری محسوب می‌شوند.

اساس این تقسیم‌بندی این است که سالم بودن روغن با میزان چربی اشباع‌شده آن سنجیده می‌شود، هر چه چربی اشباع‌شده بیشتر روغن ناسالم‌تراست، البته این نظریه‌ای است که همه با آن موافق نیستند و شاید همین باعث سردرگمی می‌شود.

اما آنچه فعلا پذیرفته شده این است که تغذیه سرشار از اسیدهای اشباع‌شده باعث افزایش کلسترول بد می‌شود، همان کلسترولی که در رگ‌ها رسوب می‌کند و باعث سکته قلبی و مغزی می‌شود.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید مطالعات نشان می‌دهند که (۸۲%) روغن نارگیل چربی اشباع‌شده است، در قیاس با کره (۶۳%)، چربی گاو (۵۰%)، و چربی خوک (۳۹%).

برخی معتقدند با وجود چربی اشباع‌شده بالا، نسبت چربی‌های مختلف در روغن نارگیل آن را روغنی سالم می‌کند اما انجمن قلب آمریکا می‌گوید مطالعات معتبری که این نظر را تایید کنند وجود ندارد.

این انجمن می‌گوید مردم باید مصرف چربی اشباع‌شده را کم کنند و آن را با چربی اشباع‌نشده گیاهی مثل روغن زیتون یا آفتابگردان جایگزین کنند. به گفته انجمن قلب آمریکا این جایگزینی حتی می‌تواند به اندازه داروهای پایین آورنده کلسترول موثر باشد.

در بریتانیا توصیه بهداشتی این است که مصرف چربی اشباع شده کاهش پیدا کند: روزی سی گرم برای مرد یا بیست گرم برای زن متوسط الجثه.

البته متخصصان یادآوری می‌کنند که چربی یکی از اجزاء ضروری تغذیه است و نباید مصرف آن را بیش از اندازه کم کرد، ویتامین‌هایی مثل K, A, D, E وقتی در صورت وجود چربی جذب می‌شوند.

ویکتوریا تیلور از انجمن قلب بریتانیا می‌گوید باید به این نکته توجه داشت که اگر چربی اشباع‌شده را با قند و کربوهیدرات‌های صنعتی جایگزین کنیم تغذیه سالمتری نخواهیم داشت اما اگر آن را چربی اشباع نشده و نان‌های سبوس‌دار جایگزین کنیم به سمت تغذیه سالمتری رفته‌ایم.

خانم تیلور می‌گوید رژیم مدیترانه‌ای سنتی، هم کلسترول بد را کاهش می‌دهد هم خطر بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد:

“ما توصیه می‌کنیم چربی اشباع شده را با چربی اشباع نشده جایگزین کنید، بجای کره از روغن استفاده کنید و خوردنی‌هایی مثل آووکادو، روغن ماهی، مغزدانه‌ها و دانه‌ها را بجای کیک و بیسکویت و شکلات و گوشت چرب مصرف کنید.”

چند توصیه ساده در پخت گوشت


  • به جای سرخ کردن، کباب کنید، آب پز کنید، بخار پز کنید.
  • پیش از پختن چربی قابل جدا کردن و پوست را از گوشت جدا کنید.
  • پس از پخت، چربی را با چاقو یا با کاغذ خشک یا روشهای دیگر از گوشت جدا کنید.

دیدگاه