با خطرات حاملگی در سن بالا آشنا شوید

  • 14 خرداد 1396 - 12:10
با خطرات حاملگی در سن بالا آشنا شوید

تعداد زنانی که به دلایل مختلف، مادر شدن را در سنین بالاتر تجربه می‌کنند، پیوسته بیشتر می‌شود. اغلب آنها کودکانی سالم به دنیا می‌آورند اما حاملگی دیرهنگام می‌تواند مشکل‌آفرین هم باشد.

به گزارش دویچه‌وله، در کشورهای پیشرفته و صنعتی، باردار شدن زنان در چهل سالگی امری استثنایی نیست اما پژوهشی متکی بر صدها هزار پرونده حاملگی نشان می‌دهد که بچه‌دار شدن در سن بالا هم برای مادر ریسک بالایی دارد و هم برای نوزاد.

تیمی از پژوهشگران کانادایی، اطلاعات مربوط به سلامتی ۸۰۰هزار زن حامله در ایالت واشنگتن را بررسی کرده‌اند که در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ گرد‌آوری شده‌اند. سن متداول برای بارداری در این تحقیق ۲۵ تا ۲۹ سال در نظر گرفته شده و فاکتورهایی چون تلقیح مصنوعی نیز در آن منظور نشده‌اند. نتیجه این مطالعه که در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور انجام گرفته، در مجله تخصصی “پلوس مدیسین” منتشر شده است.

نتیجه بررسی‌ها، منحنی رشد یابنده‌ عوارض، در تطابق آشکار با سن مادر را نشان می‌دهند. خطر اختلال در گردش خون، آمبولی یا نارسانی کلیه، مادران چهل سال به بالا را تهدید می‌کند. مثلا ریسک نفوذ مایع آمنیوتیک از رحم به خون بسیار بالاست؛ چیزی که اغلب به مرگ مادر می‌انجامد.

به طور میانگین، از هر ۱۰۰۰ زایمان، ۱۶ مورد با دشواری و عوارض سنگین جسمی همراه  است و این نرخ در مادران ۳۹ سال به بالا به طور آشکار بالاتر می‌رود. نزد مادران ۴۰ تا ۴۴ ساله این نرخ به نسبت مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله، یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این تحقیق، ریسک شوک در حین زایمان برای گروه سنی بالاتر، سه برابر و ریسک آمبولی مایع آمنیوتیک هشت برابر ارزیابی شده است. در زنان ۵۰ سال به بالا، خطرات عمومی و جانی زایمان شش درصد بیشتر از زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله است.

پژوهشگران گفته‌اند که نتیجه این مطالعه باید در خدمت مشاوره به زنانی قرار گیرد که حاملگی را به ۴۰ سالگی به بعد موکول می‌کنند: «زیرا با روند صعودی سن بارداری، عوارض و بیماری‌های مربوط به زایمان نیز در آینده تشدید می‌شوند.»

در آلمان، حاملگی از سن ۳۵ سالگی به بعد، “واجد خطر” رده‌بندی می‌شود. آمار نشان می‌دهد که ریسک سقط جنین، دیابت دوران بارداری، فشار خون، مسمومیت، نارسایی و اختلال جفت یا لخته شدن خون بالاست و مادر باید در دوران حاملگی تحت مراقبت و کنترل خاص باشد.

در سال ۲۰۱۵ در آلمان ۱۳هزار و هفتصد کودک از مادران چهل ساله متولد شدند. این رقم در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۱۳هزار طفل بود. به این قرار، میانگین اولین زایمان در آلمان در این فاصله زمانی از ۲۸/۸ به ۲۹/۶ سال رسید.

دیدگاه