ناسا برای نخستین بار یک کاوشگر را به خورشید می‌فرستد

  • 12 خرداد 1396 - 14:37
ناسا برای نخستین بار یک کاوشگر را به خورشید می‌فرستد

سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا تاکنون کاوشگرانی را به کلیه سیاره‌های کره زمین فرستاده است. اما ناسا تاکنون به خاطر گرمای زیاد، کاوشگری به سوی خورشید پرتاب نکرده است. اکنون قرار است یک کاوشگر روانه خورشید شود.

به گزارش دویچه وله، ناسا، سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا، قرار است در سال آینده میلادی (۲۰۱۸) یک کاوشگر خود را به اتمسفر خورشید روانه کند. کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) از قدرت بالایی برای تحمل گرما برخوردار است.

جنس این کاوشگر کامپوزیت کربن و ضخامت آن حدود ۱۲ سانتیمتر است. ناسا در یک مصاحبه مطبوعاتی در شیکاگو در این باره اعلام کرد که قدرت تحمل گرما و اشعه‌های اتمی در این کاوشگر بیشتر از دیگر کاوشگران آمریکا است.

کاوشگر خورشیدی پارکر قرار است در تابستان سال آینده میلادی (۲۰۱۸) ماموریت خود را آغاز کند. این کاوشگر تا فاصله شش‌و‌نیم میلیون کیلومتری خورشید پیش رفته و به بررسی اتمسفر خورشید می‌پردازد.

محققان ناسا امیدوارند با نتایج تحقیقات کاوشگر خورشیدی پارکر، که  قرار است فعالیت‌اش تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد، اطلاعات بیشتری درباره شیوه فعالیت ستارگان بیابند. آنها همچنین امید دارند که نتیجه این تحقیقات بتواند در آینده در پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌و‌هوای کره زمین موثر باشد.

نام دانشمند آمریکایی بر روی یک کاوشگر

این نخستین بار است که سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا نام یک دانشمند زنده را روی یک کاوشگر می‌گذارد. نام کاوشگر خورشیدی “پارکر” است که برگرفته از نام یوجین پارکر Eugene Parker)) دانشمند امریکایی در رشته فیزیک نجومی است.

یوجین پارکر ۸۹ ساله هنوز در دانشگاه شیکاگوی آمریکا تدریس می‌کند. او اختر فیزیکدانی است که وجود توفان‌های خورشیدی را کشف کرد. او از این که نامش را روی یک کاوشگر خورشیدی گذاشته‌اند ابراز خوشحالی کرده است.

یوجین پارکر در باره ماموریت کاوشگر خورشیدی پارکر می‌گوید: «برای نخستین بار کاوشگری به گوشه‌ای از کهکشان می‌رود که ما تاکنون هیچ اطلاعاتی در باره‌اش نداریم. بسیار جالب است که اطلاعاتی در این باره به دست آید.»

پارکر در ادامه در رابطه با بررسی بادهای خورشیدی که یکی از ماموریت‌های این کاوشگر است، می‌گوید که او بسیار علاقمند است اندازه‌گیری‌های دقیقی درباره بادهای خورشیدی به دست آورد. او مطمئن است که این اندازه‌گیری‌ها نتایج غیرقابل باوری در بر خواهند داشت.

دیدگاه