کشف «گنجینه‌ای از گیاهان غذایی، دارویی و صنعتی» در سال گذشته

  • 01 خرداد 1396 - 12:40
کشف «گنجینه‌ای از گیاهان غذایی، دارویی و صنعتی» در سال گذشته

پژوهشگران در مرکز تحقیقات باغ گیاه شناسی کیو در لندن گفته‌اند که در سال ۲۰۱۶ گیاه‌شناسان موفق شدند ۱۷۳۰ گیاه جدید را کشف کنند که شماری از آنها می‌تواند دارای مصارف غذایی، دارویی و همچنین استفاده در صنایع چوب باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) منتشر شده، از جمله گیاهانی که تازه کشف شده یازده گونه جدید بوته مانیهوت در برزیل است که ریشه آن شامل مقادیر قابل توجهی نشاسته است. در آفریقای جنوبی نیز هفت گونه جدید از گیاه موسوم به “چای روئیبوس” کشف شد که شش گونه آن با خطر انقراض مواجه است.

چند گیاه از خانواده آلوورا نیز از جمله کشفیات جدید گیاه شناسان است. از آلوورا به طور وسیعی در صنایع آرایشی و دارویی استفاده می‌شود.

در حال حاضر بیش از بیست و هشت هزار گونه گیاهی در سراسر جهان دارای استفاده دارویی بالقوه است اما از آنجا که خصوصیات و خواص این گیاهان به درستی بررسی و ثبت نشده، استفاده کاملی از آنها نمی‌شود. برخی کارشناسان این رقم را “تخمینی محافظه‌کارانه” دانسته و گفته‌اند که تعداد گیاهان دارویی مفید به مراتب بیش از اینها است.

در این گزارش بر اهمیت کاربرد بالقوه گیاهان در مبارزه با امراضی مانند دیابت و مالاریا تاکید شده و آمده است که در حال حاضر، موثرترین وسیله مقابله را مالاریا در جهان، منشا گیاهی دارد.

با وجود این، تنها ۱۶ درصد از کل گیاهانی که بالقوه دارای خواص دارویی است تحت عنوان گیاهان دارویی طبقه‌بندی شده و به عنوان دارو تحت نظارت قرار گرفته است.

یکی دیگر از موضوعاتی که این گزارش مورد بحث قرار داده خطر انتقال آفات و بیماری‌های گیاهی در نتیجه توسعه صنعت گردشگری است. نویسندگان گزارش خواستار اقدامات اساسی‌تری برای نظارت بر این موضوع شده‌اند.

دیدگاه