تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

کشف «شهر مردگان» مصری با ۱۷ مومیایی چند هزار ساله

  • 26 اردیبهشت 1396 - 16:38
کشف «شهر مردگان» مصری با ۱۷ مومیایی چند هزار ساله

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود در مرکز مصر برای نخستین بار یک “شهر مردگان” را با یافته‌هایی “بی‌مانند” کشف کرده‌اند. به نظر می‌رسد که مومیایی‌ها متعلق به برگزیدگان و راهبان مصری در حدود ۲۳۰۰ سال پیش باشد.

به گزارش دویچه‌وله، باستان‌شناسان مصری در جریان کاوش‌های خود در روستای “تونه الجبل” واقع در مرکز مصر ۱۷ جسد مومیایی‌شده کشف کرده‌اند.

وزارت آثار باستانی مصر روز شنبه (۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت) از یافته‌هایی “بی‌مانند” در جنوب قاهره خبر داد. گفته می‌شود، با وجود اینکه مومیایی‌ها از خاندان پادشاهی نیستند، اما به نظر می‌رسد که متعلق به برگزیدگان و راهبان بوده باشند.

علاوه بر این، شمار زیادی تابوت سنگی و نیز دو پاپیروس‌نوشته کشف شده است. این مومیایی‌ها در گوردخمه‌های استان “مینیا” کشف شده‌اند.

صلاح الکولی، سرپرست گروه کاوش، در نشستی مطبوعاتی از برخوردن باستان‌شناسان در منطقه “تونه الجبل” به “شماری مومیایی” سخن گفت.

الکولی گفت، برای نخستین بار “یک شهر مردگان با چنین شمار بالایی از مومیایی در مرکز مصر” کشف شده است. به گفته الکولی، کماکان امکان یافتن آثاری دیگر در این منطقه وجود دارد. این گورستان کشف‌شده، در نزدیکی یک قبرستان باستانی حیوانات قرار دارد.

طبق اعلام وزارت آثار باستانی مصر، جنس تابوت‌های کشف‌شده از سنگ آهک و سفال است. تابوت‌های حیوانات هم، از جمله تابوت‌هایی ساخته‌شده برای پرندگان، از دیگر یافته‌ها هستند.

قدمت مومیایی‌ها هنوز دقیقا روشن نیست، اما به گفته مقام‌های وزارت آثار باستانی مصر، آنها به دوران پسین مصر باستان، یعنی دوره‌ای ۳۰۰ ساله‌ای تا زمان فتح مصر به دست اسکندر مقدونی در سال ۳۳۲ قبل از میلاد، بازمی‌گردد.

یکی از سخنگویان این وزارتخانه اما گفته است که یافته‌ها می‌توانند متعلق به دودمان بطلمیوسی (۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد) باشند.

دیدگاه