ابداع آزمایشی که به درمان مبتلایان به سرطان پروستات کمک می‌کند

  • 15 اردیبهشت 1396 - 9:00
ابداع آزمایشی که به درمان مبتلایان به سرطان پروستات کمک می‌کند

پژوهشگران از ابداع نوعی آزمایش خون خبر داده‌اند که نتایج آن می‌تواند به درمان بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات کمک کند.

به گزارش بی بی سی، این گروه از متخصصان در اروپا خون ۲۶۵ مرد مبتلا به این بیماری را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند افرادی که دارای نمونه‌های چندگانه از یک ژن خاص هستند، به داروهای ابیراترون و اینزالوتامید واکنش نشان نمی دهند.

این دو دارو معمولا برای درمان سرطان پیشرفته پروستات استفاده می شوند.

تجویز این دو دارو به مردان مبتلا به سرطان پروستات نشان داد که آن ها به هورمون درمانی‌های معمول واکنشی نشان ندادند و بیماری همچنان به گسترش خود ادامه داده است.

به گفته این گروه از متخصصان این یافته هنوز نیازمند بررسی های آزمایشگاهی زیادی است، اما آنها امیدوارند که این آزمایش بتواند مانع از آن شود که هزاران مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات تحت درمانی های غیرضروری قرار گیرند.

دکتر گرهارد آتارد، سرپرست این تیم تحقیقاتی در انستیتو تحقیقات سرطان لندن گفته است: “ابیراترون و اینزالوتامید داروهای بسیار خوبی برای درمان سرطان پیشرفته پروستات هستند و بسیاری از مردان که برای سالیان متمادی از این دارو استفاده می کنند، شاهد بازگشت سرطان نیستند. ولی در مواردی این داروها کارساز نیست و بیماری بسرعت بازمی گردد. درحال حاضر آزمایش ثابت شده ای برای پزشکان وجود ندارد که به آنها نشان دهد که بهترین درمان برای هر فرد مبتلا به این بیمار چیست.”

به گفته دکتر آتارد با این آزمایش خون که در کلینیک انجام می شود، پزشکان می توانند دریابند که کدام بیمار احتمالا به مصرف دو داروی ابیراترون و اینزالوتامید پاسخ می دهد و کدام بیمار در صورت استفاده این داروها واکنشی نشان نخواهد داد. به این ترتیب پزشک می تواند از روش های درمانی جایگزینی به جای استفاده از این دو دارو برای این گروه از بیماران استفاده کند.

دکتر یان فریم، مدیر تحقیقات در مرکز تحقیقاتی سرطان پروستات در بریتانیا گفته است که این آزمایش می تواند گامی مهم در جهت دوری از دیدگاه بکارگیری” تنها یک روش ” برای درمان باشد.

همه ساله حدود ۴۶ هزار نفر در بریتانیا به سرطان پروستات مبتلا می شوند که از هر ۴ نفر، یک نفر از آن ها در مراحل پیشرفته قرار دارد.

دیدگاه