آزمایش اولین واکسن مالاریا در سال ۲۰۱۸

  • 15 اردیبهشت 1396 - 8:46
آزمایش اولین واکسن مالاریا در سال ۲۰۱۸

اولین واکسن مالاریا در سال ۲۰۱۸ به طور انبوه در برخی کشورهای آفریقایی امتحان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای غنا، کنیا و مالاوی اولین کشورهایی خواهند بود که نوزادان و کودکان را نسبت به این بیماری کشنده واکسینه خواهند کرد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ارائه این واکسن ابتدا از مناطقی که خطر ابتلای به مالاریا در آنها بیشتر است شروع خواهد شد. این واکسن تزریقی که رتس،س یا مسقویریکس نام دارد، توسط یک شرکت داروسازی بریتانیایی به نام گلخسمیتهکلین ساخته و توزیع خواهد شد.

با آنکه در دوره آزمایشی مشخص شد که این واکسن تا حدی موثر است و باید در چهار نوبت به کودکان داده شود، اما این اولین واکسن ضد مالاریاست که توسط مراجع علمی تایید شده است.

سازمان جهانی بهداشت- که در حال تصمیم گیری در خصوص اضافه کردن این واکسن به بسته پیشنهادی برای جلوگیری از ابتلا به مالاریاست- اعلام کرده است که ابتدا می‌خواهد از موثر بودن این واکسن مطمئن شود و هدف این برنامه آزمایشی هم همین است. در بیانیه‌ای که به مناسبت اعلام این خبر توسط سازمان جهانی بهداشت صادر شده آمده است که «اطلاعات حاصل از این برنامه آزمایشی، به ما کمک خواهد کرد که در خصوص استفاده وسیع‌تر از این واکسن تصمیم بگیریم.» ماتشیدیسو موتی، مدیر بخش آفریقای سازمان جهانی بهداشت عقیده دارد که ترکیب این واکسن با درمان‌های موجود برای مقابله با بیماری مالاریا، می‌تواند زندگی هزاران نفر را در آفریقا نجات دهد.»

مالاریا هر ساله جان ۴۳۰ هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. بخش اعظم قربانیان این بیماری، نوزادان و کودکان خردسال در شاخ آفریقا هستند. تلاش‌های جهانی باعث شده که در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، میزان قربانیان این بیماری، بیش از شصت درصد کاهش یابد.

حالا برنامه آزمایشی سازمان جهانی بهداشت قصد دارد با توزیع این واکسن در سه کشوری که بیشترین قربانیان مالاریا را دارند، هم از موثر بودن این واکسن مطمئن شود و هم اینکه ببیند آیا برنامه تزریق در چهار نوبت، قابل انجام است یا خیر.

دیدگاه