ساخت “ریه آهنی” برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹

  • 05 دی 1400 - 17:31
ساخت “ریه آهنی” برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹

شاید تا اواسط سال ۲۰۲۲، یک ریه آهنی بتواند به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در تنفس بهتر کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌مک، گروهی از مهندسان و پزشکان، نسخه قرن بیست و یکم فناوری موسوم به “ریه آهنی”(iron lung) را ابداع کرده‌اند تا یک دستگاه کمک تنفسی را برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ آماده کنند که ارزان‌تر و ساده‌تر از دستگاه‌هایی است که در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه استفاده می‌شوند.

“ایان جوزبری”(Ian Joesbury)، مدیر اجرایی خیریه “اکسوونت”(Exovent) که سال گذاشته برای ابداع این فناوری تاسیس شد، به توصیف آن پرداخت.

این فناوری، یک ونتیلاتور فشار منفی است که با کاهش فشار بیرون بدن کار می‌کند تا امکان گسترش یافتن و عملکرد بافت ریه را به شیوه‌ای فراهم کند که مشابه تنفس عادی باشد.

فناوری کمک تنفسی اکسوونت، مانند دستگاه تنفس مصنوعی به آرام ماندن بیماران نیازی ندارد و از اکسیژن استفاده نمی‌کند؛ اگرچه می‌توان به بیماران اکسیژن جداگانه داد. همچنین، ممکن است که بتوان این دستگاه را برای کمک کردن به افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند سینه‌پهلو، به ویژه در کشورهای در حال توسعه استفاده کرد.

جوزبری گفت: این یک نمونه فوق‌العاده از همکاری مهندسان و پزشکان برای خلق یک فناوری است. ما در حال توسعه فناوری خود در سطح جهانی و همکاری با کشورهای سراسر جهان هستیم.

وی افزود: این دستگاه در ابتدا برای کمک به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ابداع شد اما مزایای آن در بلندمدت، بسیار گسترده‌تر خواهد بود. مردم می‌توانند از این دستگاه در خانه یا روستاهای دورافتاده استفاده کنند زیرا استفاده از آن، به کمترین میزان اطلاعات پزشکی نیاز دارد.

توسعه‌دهندگان امیدوارند که یک نسخه پوشیدنی سبک‌وزن از این دستگاه ابداع کنند که بتوان از آن برای کمک کردن به افراد مبتلا به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده کرد.

اکسوونت ابتدا در مارس ۲۰۲۰ با الهام از فراخوان‌های دولت بریتانیا برای نوآوری فوری در زمینه مبارزه با کووید-۱۹ راه‌اندازی شد.

این دستگاه در حال حاضر تحت بررسی است تا مورد تایید قرار بگیرد و احتمالا تا اواسط سال ۲۰۲۲ به مرحله تولید تجاری وارد خواهد شد.

جوزبری گفت: این دستگاه نهایتا شاید هزینه‌ای در حد چند صد پوند داشته باشد که در مقایسه با یک ونتیلاتور به قیمت ۳۰ هزار پوند، بسیار کم است.

اکسوونت برای ابداع این دستگاه، با شرکت‌های “مارشال آئرواسپیس”(Marshall Aerospace) و “دیفنس گروپ”(Defence Group) همکاری داشته است که خدمات مهندسی و ساخت را ارائه داده‌اند.

دیدگاه