نحوه عملکرد سلول‌های ایمنی در مبارزه با عفونت

  • 20 آذر 1400 - 15:02
نحوه عملکرد سلول‌های ایمنی در مبارزه با عفونت

محققان انگلیسی در مطالعه اخیر خود نشان داده‌اند که چگونه سلول‌های ایمنی با جذب اسیدهای چرب پر انرژی از چربی بدن به عفونت پاسخ می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، محققان دانشگاه شرق انگلستان (UEA) در مطالعه اخیرشان که با همکاری موسسه “Quadram” این کشور صورت گرفت، به بررسی نحوه عملکرد سلول‌های ایمنی برای مبارزه با عفونت پرداختند.

آنها دریافتند که چگونه سلول‌های ایمنی با جذب اسیدهای چرب پر انرژی از چربی بدن به عفونت پاسخ می‌دهند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به توسعه رویکردهای جدید برای درمان افراد مبتلا به عفونت‌های باکتریایی کمک کند.

طی این مطالعه محققان حرکت اسید چرب و مصرف آن در سلول‌های بنیادی زنده را ردیابی کردند. محققان پاسخ ایمنی به عفونت باکتریایی سالمونلا (Salmonella) را با تجزیه و تحلیل آسیب کبدی مورد مطالعه قرار دادند. عفونت باکتریایی سالمونلا باعث اسهال، استفراغ، درد شکم، تب و سپسیس می‌شود. سپتیسمی یا سپسیس نوعی التهاب است که سراسر بدن را فرا می‌گیرد و به دلیل عفونت پیش می‌آید. علائم و نشانه‌های این بیماری شامل تب، افزایش تپش قلب، افزایش میزان تنفس و سردرگمی هستند.

دانشمندان دریافتند در مغز استخوان و جایی که سلول‌های بنیادی خون در آن قرار دارند، سیگنال‌های عفونی، سلول‌های چربی (adipocyte) را به سمت آزادسازی ذخایر چربی خود به عنوان اسیدهای چرب در خون سوق می‌دهند. آنها دریافتند که این اسیدهای چرب پر انرژی سپس توسط سلول‌های بنیادی خون جذب می‌شوند. این رویکرد به طور موثری سبب تغذیه سلول‌های بنیادی شده و آنها را برای ایجاد هزاران گلبول سفید خونی که با سالمونلا مبارزه می‌کنند، فعال می‌کند.

آدیپوسیت (adipocyte) که یاخته یا سلول‌های چربی یا لیپوسیت هم نامیده می‌شود، تشکیل دهنده بافت‌های چربی یا بافت‌های آدیپوز است که کار ذخیره انرژی از راه چربی را به عهده دارد.

دکتر “استوارت راشورث” (Stuart Rushworth) از دانشکده پزشکی دانشگاه شرق انگلستان گفت: نتایج مطالعه ما بینشی در مورد چگونگی واکنش خون و سیستم ایمنی بدن هنگام مبارزه با عفونت ارائه می‌دهد. مبارزه با عفونت انرژی زیادی می‌خواهد و ذخایر چربی، منابع عظیم انرژی هستند که سوخت سلول‌های بنیادی خون را برای تقویت پاسخ ایمنی بدن فراهم می‌کنند. بررسی این مکانیسم، ایده‌های جدیدی در مورد چگونگی تقویت پاسخ بدن در برابر عفونت به ما ارائه می‌دهد.

دکتر “نایرا برازا” (Naiara Beraza) از موسسه Quadram گفت: نتایج این مطالعه به ما امکان می‌دهد تا دریابیم که چگونه سیستم ایمنی بدن ما از چربی برای تامین و واکنش به عفونت استفاده می‌کند. بررسی این مکانیسم‌ها ما را قادر می‌کند تا روش‌های جدیدی برای درمان عفونت‌های کبدی ایجاد کنیم.

دکتر “راشورث” در انتها افزود: امیدوارم یافته‌های ما بتواند در آینده به بهبود درمان افراد آسیب پذیر و مسن مبتلا به عفونت با تقویت پاسخ ایمنی بدن آنها کمک کند. از آنجاکه مقاومت آنتی‌بیوتیکی به چالشی رایج و گسترده برای جامعه جهانی تبدیل شده است، نیاز مبرمی به کشف راه‌های جدید همانند راه حل این مطالعه برای کمک به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت وجود دارد.

دیدگاه