نشانه‌های مهم ابتلا به سه گانه دیابت

  • 11 آذر 1400 - 14:42
نشانه‌های مهم ابتلا به سه گانه دیابت

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با یادآوری اینکه دیابت از انواع بیماری‌های مزمن غیرواگیر است، گفت: در این بیماری، گلوکز به سلول‌ها نرسیده و در نتیجه سطح این ماده (قند) در خون افزایش می‌یابد.

محبوبه دهقانی چهارشنبه ۱۰ آذر در کارگاه آموزش پیشگیری از دیابت در شیراز گفت: افزایش سطح گلوکز یا همان قند در خون افراد برای طولانی مدت منجر به آسیب‌های جدی به ارگان‌های حیاتی بدن خصوصا قلب، عروق، کلیه، چشم و اعصاب می‌شود.

دهقانی با یادآوری اینکه سه نوع دیابت تاکنون شناخته شده است، توضیح داد: دیابت نوع یک یا وابسته به انسولین اغلب در کودکان و نوجوانان رخ می‌ دهد که در آن لوزالمعده یا هیچ انسولینی تولید نمی ‌کند و یا مقدار آن بسیار کم است؛ تشنگی فراوان، گرسنگی شدید، تکرر ادرار و کاهش وزن از علائم این نوع از دیابت است.

او گفت: در دیابت بزرگسالی یا نوع دو که شایع ‌ترین نوع دیابت است، انسولین تولید می‌شود، اما برای قند بالای بیمار موثر نیست و در نتیجه قندخون بالا می ‌رود. چاقی، چربی خون و فشار بالا یا وجود یک فرد مبتلا به دیابت در خانواده، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را بالا می‌ برد.

دهقانی اضافه کرد: مهمترین علامت ابتلا به دیابت نوع دو تشنگی فراوان، تکرر ادرار، بی ‌حوصلگی، عصبی بودن، بی‌حسی و مورمور شدن انگشتان و ایجاد زخم و یا التیام نیافتن زخم است؛ بی توجهی به درمان دیابت منجر به نابینایی،‌ نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قطع عضو به ویژه در پا می ‌شود.

او افزود: نوع سوم دیابت،‌ دیابت بارداری است که در سه تا پنج درصد بانوان باردار و در اواخر دوران حاملگی رخ می ‌دهدکه با تغییرات هورمونی نیاز به انسولین افزایش می ‌یابد. بعد از زایمان ممکن است فرد بهبود یابد و ممکن است در بارداری بعدی، بار دیگر این موضوع ظاهر شود.

دهقانی گفت: در فرد مبتلا به دیابت، در صورت ابتلا به بیماری عفونی همچون کرونا به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و همینطور قند بالا، محیط مناسبی برای رشد میکروب ‌ها فراهم شده و در نتیجه شدت بیماری و عوارض آن بیشتر است. گرچه دیابت تا آخر عمر همراه بیمار است، اما با پزشک و رعایت توصیه ‌های بهداشتی، قابل کنترل است.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت انقلاب شیراز گفت: رعایت دستورالعمل بهداشتی مثل شستن دست‌ ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله ‌گذاری فیزیکی، همینطور الگوی صحیح غذایی، پرهیز از مصرف دخانیات و اجتناب از استرس و اضطراب و آگاهی از اطلاعات بیماری، ضروری است.

دیدگاه