کشف «فسیل زنده» ۲۷۳ میلیون ساله در کف اقیانوس

• 21 اردیبهشت 1400 - 16:20
کشف «فسیل زنده» ۲۷۳ میلیون ساله در کف اقیانوس

دانشمندان به تازگی به نوعی مرجان زنده متصل به زنبق‌های دریایی در سواحل جزایر ژاپن برخورده‌اند که عمری بالغ بر ۲۷۳ میلیون سال دارد.

به گزارش یورو نیوز، این مرجان‌های بی‌مهره که از ساقه جانوران دریایی موسوم به زنبق‌های دریایی(از تیره خارپوستان) سر بر می‌آورند، در آب‌های اقیانوس آرام در نزدیکی سواحل هونشو و شیکوکو ژاپن یافت شده‌اند.

محققان می‌گویند این اولین مشاهده رابطه یک کرینوئید(یا همان زنبق دریایی) با یک موجود مرجانی تغذیه کننده از آن در محیط طبیعی اقیانوسی است.

در دوره‌ای از حیات کره زمین موسوم به دوره دیرینه‌زیستی (یکی از چهار دوران زمین‌شناسی که از ۵۵۰ میلیون سال پیش شروع شده و تا ۲۵۰ میلیون سال پیش ادامه داشته است) زنبق‌های دریایی و مرجان‌ها همزیستی داشته‌اند. مرجان‌ها از ساقه زنبق‌ها جوانه می‌زده‌اند و تا سطح آب خود را بالا می‌کشیدند تا به منبع تغذیه در جریان‌های قوی اقیانوسی وصل شوند.

با این حال از ۲۷۳ میلیون سال پیش این همزیستی در آب‌های اقیانوسی منقرض شدند و هرچند گونه‌های دیگری از زنبق‌ها و مرجان‌ها به صورت جدا از هم در نقاط دیگر ظهور کردند، با این حال این دو دیگر در یک رابطه همزیستی مشاهده نشده بودند. در واقع، فسیل زنده نیز به گونه در حال حیاتی گفته‌می‌شود که ظاهری شبیه به گونه‌ای فسیل‌ شده دارد.

تیم تحقیقاتی مشترک لهستان و ژاپن به سرپرستی دانشمند دیرینه‌شناس میکوژاژ زاپالسکی از دانشگاه ورشو لهستان ابتدا با استفاده از میکروسکوپ از نمونه‌های زنبق دریایی عکسبرداری کردند و سپس با اسکن میکروتوموگرافی به ساختارهای داخلی آنان دست پیدا کردند.

فسیل جانوران بدن‌نرم، موسوم به مرجان‌های بی‌مهره، امری نادر در طبیعت به شمار می‌رود. برای مثال یکی از دو نمونه‌ای که از بررسی‌ها به دست آمده هیچ سابقه فسیلی تائید شده‌ای ندارد و مشاهده فسیل از نوع دیگری نیز تا کنون بسیار محدود بوده است.

دو گونه جدید مرجانی در عمق ۱۰۰ متری آب یافت شده‌اند. دانشمندان می‌گویند تعداد نمونه مرجان‌هایی که تا کنون به دست آمده بسیار کم است و تیم مستقری از پژوهشگران در محل امید دارند به نمونه‌های بیشتری از آنان در محیط پیدا کنند.