کشف اتمسفر در اطراف یک سیاره شبیه زمین

  • 18 فروردین 1396 - 11:28
کشف اتمسفر در اطراف یک سیاره شبیه زمین

منجمان می گویند برای اولین بار در اطراف یک سیاره شبیه به زمین اتمسفری را شناسایی کرده اند. آنها مشغول مطالعه کره ای به نام GJ 1132b بوده اند که حدود یک و نیم برابر زمین است و ۳۹ سال نوری از ما فاصله دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، رصدها نشان می دهد که این سیاره را اتمسفر غلیظی از جنس بخار آب یا متان یا ترکیبی از این دو پوشانده است.

نتیجه این مطالعه در نشریه علوم اخترشناسی (استرونومیکال) چاپ شده است.

شناسایی یک اتمسفر و تعیین مشخصه های آن گام مهمی در مسیر یافتن آثار حیات در سیارات ورای منظومه شمسی است. با این حال بعید به نظر می رسد که این سیاره قابل سکونت باشد زیرا دمای سطح آن به ۳۷۰ درجه سانتی گراد می رسد.

دکتر جان ساتوورت، سرپرست تحقیقات در دانشگاه کیل، گفته است:‌ «تا جایی که من می دانم حرارت داغ ترین جایی که حیات در زمین در آن دوام آورده است به ۱۲۰ درجه سانتی گراد می رسد و تازه این خیلی پایین تر از این سیاره است.»

نشانه شیمیایی

کشف سیاره GJ 1132b ابتدا در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. این سیاره در صورت فلکی ویلا در نیمکره جنوبی قرار دارد.

هرچند اندازه آن تقریبا مثل زمین است ستاره ای که حول آن می گردد خیلی کوچکتر، خنک تر و کم نورتر از خورشید است.

محققان با استفاده از رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی توانستند این سیاره را هنگام سد کردن بخشی از نور ستاره مرکزی مطالعه کنند.

دکتر ساتورت می گوید:‌ «وقتی سیاره از جلوی ستاره رد می شود کمی از نورد آن می کاهد – که راه خیلی خوبی برای یافتن سیارات ترانزیت است – و این سیاره هم همینطور پیدا شد.»

اما ملکول های مختلف در اتمسفر این سیاره – اگر دارای اتمسفری باشد – نور خورشید مرکزی را به شکل های مختلف جذب می کنند که به اخترشناسان اجازه می دهد به جستجوی نشانه های شیمیایی در اتمسفر بپردازند.

رصدهای این سیاره حاکیست که دارای اتمسفری غلیظ حاوی بخار آب، گاز متان یا هر دو است.

دکتر ساتوورت می گوید:‌ «یک احتمال این است که این سیاره ای به اصطلاح آبی است و اتمسفری از بخار داغ دارد.»

محققان می گویند بعید است که این سیاره به علت داغی حاوی آثار حیات باشد اما کشف اتمسفر در آن جستجو برای یافتن موجودات فرازمینی را هیجان انگیزتر می کند.

دکتر ساتوورت گفت:‌ «ما نشان داده ایم که سیارات واقع در مدار ستاره های کم جرم می توانند دارای اتمسفر باشند و چون تعداد خیلی زیادی از اینها در جهان هست، شانس وجود حیات در یکی از آنها را به شدت بالا می برد.»

دیدگاه