کرونا یا ابولا، کدام‌یک خطرناک‌ترند؟

  • 12 بهمن 1398 - 13:40
کرونا یا ابولا، کدام‌یک خطرناک‌ترند؟

در حالی‌که علائم ابتلا به ویروس جدید کرونا در مقایسه با ویروس مرگبار ابولا خفیف محسوب می‌شود، دقیقا همین موضوع به نگرانی کارشناسان در مورد شیوع موذیانه و پرشتاب این ویروس دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ویروس جدید کرونا (۲۰۱۹-nCoV)، که کانون شروع آن شهر ووهان چین بوده، تاکنون ۶ هزار نفر را مبتلا کرده و به مرگ ۲ درصد از افراد منجر شده است. این در حالی است که ویروس ابولا مرگ نیمی از جمعیت مبتلایان را در پی دارد. با وجود این‌که مقایسه میزان تلفات دو ویروس ممکن است قدری امیدبخش به نظر برسد، به گفته دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی، شیوع و انتقال ویروس جدید کرونا به‌دلیل نهفته بودنش بحرانی‌تر است.

بسیاری از افرادی که تاکنون به این ویروس آلوده شده‌اند علائمی شبیه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی بروز داده‌اند. با این حال، گسترش پرشتاب ویروس جدید کرونا و اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی حاکی از وخامت اوضاع است، چرا که در کشورهایی با سیستم بهداشتی ضعیف، احتمال شیوع و تلفات این عفونت جدید به‌مراتب بیشتر است.

جنیفر ران، کارشناس بیماری‌های همه‌گیر و سرپرست مرکز اورولوژی یونیورسیتی کالج لندن، به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «این‌گونه ویروس‌های سریع‌الانتقال بسیار هولناک و بسیار مرگبارند، اما فقط وقتی وسط فرودگاه هیترو یا دیگر مکان‌های شلوغ فرود بیایند. در غیر این‌صورت، احتمالا چندان دوام نمی‌آورند.» او در ادامه افزود: «این‌گونه ویروس‌ها به‌سرعت پخش می‌شوند و از طریق جمعیت شیوع پیدا می‌کنند. ویروس برای بقا نیازمند میزبان است.»

نکته مهم این‌جاست که خفیف بودن علائم ابتلا به ویروس کرونا ممکن است به شیوع نهفته آن دامن بزند تا وقتی که به آسیب‌پذیرترین افراد سرایت می‌کند. کارشناسان نگران‌اند که سرسری گرفتن علائم ابتلا به این ویروس باعث افزایش مرگ‌و‌میر در مبتلایان شود. کارشناسان هشدار می‌دهند علائم ابتلا به ویروس کرونا ممکن است به‌قدری خفیف باشد که تشخیص آن از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را دشوار کند. به این ترتیب، ویروس کرونا بدون این‌که در زندگی روزمره فرد آلوده خللی ایجاد کند، به‌سرعت و به‌صورت نهفته در جمعیت شیوع و گسترش پیدا می‌کند.

با این همه، کارشناسان عقیده دارند سرانجام بحران ووهان هرچه باشد، این آخرین باری نخواهد بود که نوع جدیدی از ویروس کرونا در خفاش‌ها یا دیگر حیوانات پدید می‌‌آید و دامن انسان‌ها را نیز می‌‌گیرد. در دو دهه گذشته، دنیا با بحران شیوع گسترده ویروس‌های مرگبار، از جمله ابولا و سارس، دست‌وپنجه نرم کرده است. انسان همواره در معرض ویروس‌های جدید و ناشناخته‌ای قرار دارد که در برابرشان مصونیت طبیعی ندارد و هنوز واکسن یا درمان مشخصی برایشان پیدا نشده است.

مارک فاینبرگ، مدیر اجرایی پیشین تولید واکسن شرکت داروسازی مرک (Merck) و رییس طرح پیشگام بین‌المللی واکسن ایدز (IAVI)، به بلومبرگ گفت: «تمام شواهد حاکی از آن است که باید بپذیریم چنین رخدادهایی ادامه‌دار خواهد بود. باید آن‌ها را خیلی، خیلی جدی بگیریم.»

دیدگاه