فوتبالیست‌های جوان در معرض “خطر بالاتر ایست قلبی” قرار دارند

  • 04 شهریور 1397 - 8:39
فوتبالیست‌های جوان در معرض “خطر بالاتر ایست قلبی” قرار دارند

خطر مرگ فوتبالیست‌های جوان در اثر عوارض قلبی بیش از آن است که پیشتر تصور می‌شد.

به گزارش بی بی سی، پزشکان بریتانیایی که از سوی اتحادیه فوتبال این کشور اجرای برنامه آزمایش و نظارت بر سلامت فوتبالیست‌های را برعهده دارند گفته‌اند که بررسی نتایج به دست آمده از آزمایش فوتبالیست‌های جوان در سن شانزده سالگی و در آستانه ورود به جرگه ورزشکاران حرفه‌ای نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کسانی که نتیجه آزمایش قلبی آنان مشکلی را نشان نمی‌داد حدود هفت سال پس از آنجام چنین آزمایش‌هایی دچار ایست قلبی شدند.

با توجه به این گزارش، اتحادیه فوتبال تصمیم گرفته است ارزیابی شرایط قلبی فوتبالیست‌های جوان به جای یک بار در سن شانزده سالگی، سه بار در سنین شانزده، هجده و بیست سالگی انجام شود.

در سال‌های اخیر شمار فوتبالیست‌های جوانی که گرفتار حمله قلبی شده و حتی جان خود را از دست داده‌اند به طرز تکان‌دهنده‌ای افزایش یافته است. از آن جمله می‌توان به مرگ ناگهانی مارک-ویوین فوئه، فوتبالیست ٢٨ ساله متولد کامرون اشاره کرد. فوئه هنگام بازی برای کشورش در برابر کلمبیا در یک استادیوم ورزشی در فرانسه در چارچوب مسابقات جام فیفا در سال ٢٠٠٣ دچار ایست قلبی شد و درگذشت.

کالبد شکافی نشان داد که او دچار نوعی بیماری قلبی موروثی بود.

در سال ٢٠١٢ هم فابریس موآمبا، فوتبالیست ٢٣ ساله باشگاه بولتون واندررز بریتاینا، در زمین بازی دچار ایست قلبی شد اما نجات یافت و اعلام کرد که از بازی حرفه‌ای کناره‌گیری می‌کند.

با توجه به مواردی از این دست بود که اتحادیه فوتبال بریتانیا برنامه آزمایش قلبی فوتبالیست‌ها را در سال ١٩٩٧ آغاز کرد. این آزمایش‌ها بخشی از ارزیابی آمادگی جسمی برای جوانان ١۶ یا ١٧ ساله‌ای است که باید قبل از امضای قرارداد برای ورود به دنیای فوتبال حرفه‌ای مورد آزمایش قرار گیرند. نتیجه بیست سال آزمایش مبنای تحقیقات اخیر پژوهشگران بوده است.

به گفته پزشکان، بیماران مبتلا به عارضه موسوم به “کاردیومیوپاتی” که بر ماهیچه قلب اثر می‌گذارد ممکن است تا زمانی که گرفتار ایست قلبی می‌شوند هیچ نشانه‌ای از بیماری بروز ندهند.

تمرین‌های بدنی سنگین، ترشح آدرنالین و کمبود آب از جمله عواملی ایست قلبی است که ممکن است ورزشکاران جوان مبتلا به بیماری قلبی را از پا درآورد.

این پژوهش که با استفاده از آمار مربوط به آزمایش آمادگی بدنی بیش از ده هزار فوتبالیست طی یک دوره بیست ساله انجام شده نشان می‌دهد که هفت فوتبالیست در یکصد هزار فوتبالیست در معرض مرگ در اثر ایست قلبی قرار دارند.

دیدگاه