دانشمندان می‌خواهند سنگ و خاک مریخ را به زمین بیاورند

  • 15 تیر 1397 - 18:55
دانشمندان می‌خواهند سنگ و خاک مریخ را به زمین بیاورند

مهندسان بریتانیایی قصد دارند رباتی را طراحی ‌کنند که نمونه سنگ‌ و خاک سطح مریخ را برای بررسی‌های علمی به زمین بفرستد.

به گزارش بی بی سی، سازمان فضایی اروپا در حال مذاکره با شرکت‌های صنعتی برای مشخص کردن جزئیات فنی پروژه است که بطور مشترک با آمریکا اجرا خواهد کرد.

بخش هوافضای شرکت ایرباس در مرکز استیونیج در شمال لندن، اصول کلی این ربات مریخ‌نورد را ارزیابی خواهد کرد.

سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در سال ۲۰۲۶ تجهیزات لازم را برای بازگرداندن نمونه‌‌ سنگ و خاک به این سیاره سرخ خواهند فرستاد.

بن بویز، سرپرست تیم امکان‌سنجی ایرباس می‌گوید: “این ربات مریخ‌نورد خیلی کوچک خواهد بود، چیزی در حد ۱۳۰ کیلوگرم؛ اما ملزومات ساخت چنین دستگاهی خیلی سخت است.”

“این مریخ‌نورد باید بدون دریافت دستور از زمین، مسافت‌های طولانی را در سطح مریخ بپیماید و حتی به طور مستقل، مسیر روزهای دیگرش را هم برنامه‌ریزی کند”.

سازمان فضایی اروپا و ناسا مصمم هستند که تا کمتر از ده سال دیگر، تکه‌هایی از سنگ‌ و خاک مریخ را به زمین بیاورند.

این پروژه‌ای بلندپروازانه خواهد بود که در مراحل مختلف و طی سالیان به نتیجه خواهد رسید.

برنامه‌ریزی پروژه چگونه است؟

•ناسا در سال ۲۰۲۰ یک مریخ‌نورد را به این سیاره می‌فرستد. این مریخ‌نورد با سوراخ کردن سطح مریخ به دنبال مواد جالب توجه خواهد گشت؛ سپس آنها را در محفظه‌‌های مخصوص در محلی انبار می‌کند.

•در سال ۲۰۲۶ عملیات بازیابی آغاز می‌شود. ناسا موشکی را روی سطح مریخ خواهد نشاند و مریخ‌نورد محفظه‌ها را در آن قرار خواهد داد تا به زمین برگردانده شوند.

•سازمان‌های فضایی می‌خواهند که محفظه‌های حاوی نمونه سنگ و خاک، در حدود کمتر از ۱۵۰ روز، سطح مریخ را ترک کنند. بعد این نمونه‌ها به مدارگردی اروپایی خواهند رسید که وظیفه آوردن محفظه‌ها به زمین را دارد. و در آخر، این محموله ارزشمند با یک کپسول در آمریکا فرود خواهد آمد.

دیدگاه