فشار خون را با این شگردها پایین بیاورید

  • 13 تیر 1397 - 7:24
فشار خون را با این شگردها پایین بیاورید

فشار خون دارید؟ هرچه زودتر اقدام کنید. استفاده از دارو تنها راه حل نیست. با راه‌های طبیعی نیز می‌توان فشار خون را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. ورزش کنید و از خوردن نمک، نوشیدن مشروبات الکلی و کشیدن سیگار پرهیز کنید.

وقتی ترازو وزن بدن‌تان را بیشتر از وضعیت عادی نشان می‌دهد؛ وقتی مرتب مشروبات الکلی می‌نوشید و حرکت‌تان کم است، جای تعجب نیست که فشار خون داشته باشید. هرچه زودتر باید در برابر این بیماری دست به کار شوید.

نخستین قدم برای کاهش فشار خون این است که از نمک در غذای روزانه دوری کنید، زیرا نمک می‌تواند یکی از بدترین عوامل برای افزایش فشار خون باشد. شاید بپرسید چگونه نمک می‌تواند فشار خون را افزایش دهد؟

برخی پزشکان و محققان بر این نظرند که نمک برخی مواد را برای انتقال ارتباطات شیمیایی در بدن تقویت می‌کند که سبب می‌شود سلول‌های عضلات فشرده‌تر شوند و مقاومتی در شریان‌ها ایجاد و منجر به افزایش فشار خون شود. این محققان پیشنهاد کرده‌اند به جای نمک از برخی گیاهان جایگزین استفاده شود که می‌توانند جای نمک را بگیرند.

از روی مبل و کاناپه پایین بیایید

وقتی احساس می‌کنید کاملا سرحال هستید و احتیاجی به فعالیت بدنی ندارید، اشتباهی بزرگ می‌کنید، زیرا تاثیر ورزش بر فشار خون سحرآمیز است و این فشار را کاهش می‌دهد. البته نباید انتظار داشت که ورزش یک‌روزه به کاهش فشار خون بیانجامد.

صرف نظر از سن و سال افراد باید ورزش را به طور منظم انجام داد و صبور بود. سه تا چهار روز در هفته و هربار دست‌کم ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کنید. به زودی متوجه می‌شوید که وزن شما کم می‌شود.

محققان و پزشکان اتفاق نظر دارند که وزن اضافی یکی از عوامل فشار خون است و می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد. فشار خون به طور مثال می‌تواند به ساختار قلب آسیب برساند و خطر سکته مغزی و سکته قلبی را افزایش دهد.

دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری از ورزش‌های مناسب هستند. مهم نیست چه نوع ورزشی می‌کنید، مهم این است که ورزش به طور منظم انجام شود.

از سوی دیگر ورزش سبب کاهش استرس می‌شود و می‌دانیم که استرس نیز یکی از عوامل افزایش فشار خون است.

شما می‌توانید گاهی یک گیلاس شراب یا آبجو بنوشید، اما نباید در میخواری افراط کنید. شکر، کافئین و نیکوتین نیز برای بدن مثل زهر هستند و بر فشار خون تأثیری منفی دارند.

از خوردن غذاهای آماده یا “فست فود” پرهیز کنید. از خوردن گوشت‌های چرب، سیب‌زمینی در روغن سرخ شده، سس گوجه فرنگی و مایونز و مواد شبیه آنها خودداری کنید. این مواد غذایی به ویژه برای کسانی که فشار خون دارند بسیار خطرناک هستند.

آن‌چه ما و شما می‌دانیم این است که باید هرچه بیشتر میوه و سبزیجات خورد. مثلا به جای شکلات، هویج گاز بزنید؛ به جای کیک، سیب یا گلابی بخورید. گفته می‌شود لبو یا هندوانه در کاهش فشار خون موثر هستند. سیر نیز به نوبه خود معجزه‌ای طبیعی است که جریان خون را تسهیل می‌کند و شریان‌ها را باز نگه می‌دارد.

فهرست تهیه کنید!

یک دستگاه فشارسنج خون تهیه کنید. شاید بهتر باشد این دستگاه را از داروخانه بخرید و با کارشناس مشاوره کنید. یک دفترچه برای ثبت میزان فشار خون روزانه می‌تواند بسیار مثبت باشد.

فشار خون‌تان را روزانه در زمانی مشخص اندازه‌گیری کنید. برای دقت بیشتر در کنار ثبت فشار خون بنویسید که در آن روز چه خورده، چه نوشیده و چقدر ورزش کرده‌اید.

از همین امروز شروع کنید و صبور باشید که می‌گویند: «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم.»

دیدگاه