کنترل رشد تومورهای سرطان مغز با تزریق ویروس فلج اطفال

  • 08 تیر 1397 - 9:59
کنترل رشد تومورهای سرطان مغز با تزریق ویروس فلج اطفال

محققان مغز و اعصاب دانشگاه دوک برای اولین‌بار با تزریق ویروس پولیو (فلج اطفال) به محل تومور در مغز، از رشد مجدد آن جلوگیری کردند و امید به زندگی بیماران مبتلا به تومورهای مغزی گلیوبلاستوما را از ۲۰ ماه به شش سال افزایش دادند.

به گزارش ساینس نیوز، گلیوبلاستوما شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز رشد می‌کند. متاسفانه روش‌های درمانی برای جلوگیری از رشد مجدد تومورهای مغزی گلیوبلاستوما پس از جراحی بسیار محدود است، اما مطالعات جدید ثابت کرد که با استفاده از نوعی ویروس امید به زندگی و زمان باقی‌مانده برای این بیماران افزایش می‌یابد.

محققان موفق شدند طول زندگی ۲۱ بیمار از ۶۱ بیمار درمان شده با ویروس اصلاح شده را تا سه سال افزایش دهند. از میان مبتلایان به این تومور بدخیم که با ویروس درمان شده بودند بعد از گذشت شش سال دو نفر زنده ماندند که این امر از موفقیت پروژه خبر می‌دهد.

دکتر دارل بیگنر – متخصص نورولوژی از دانشگاه دوک – گفت: زمانی ارزش این روش درمانی مشخص می‌شود که بدانید معمولا همه بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند بعد از ۲۰ ماه فوت می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر تومور مغزی گلیوبلاستوما تنها با جراحی، پرتو درمانی و شیمی‌درمانی قابل کنترل است اما متاسفانه احتمال رشد مجدد تومورهای سرطانی بسیار زیاد است.

در این روش درمانی، محققان دوز مشخصی از ویروس مهندسی شده موسوم به پولیویروس را مستقیما به محل تومور تزریق می‌کنند. خوشبختانه با این روش رشد مجدد تومور متوقف می‌شود.

محققان ضمن ابراز امیدواری از این روش درمانی مطالعات خود را برای تکمیل کردن سایر فرضیه‌ها و بهبود روند درمان ادامه خواهند داد.

دیدگاه