چشم‌انداز آینده خودروهای هیبریدی در اروپا

  • 28 فروردین 1397 - 7:56
چشم‌انداز آینده خودروهای هیبریدی در اروپا

تاریخ حمل و نقل دنباله رو تاریخ تکامل سیستم های پیشران است. امروز صرفه‌جویی در انرژی و کاهش آلودگی‌های ناشی از موتور خودرو یکی از اهداف تحقیقات در صنعت خودروسازی است.

نسل جدیدی از خودورهای هیبریدی،‌ اعم از خودرو سواری اتوبوس و کامیون طی چند سال آینده وارد پنج حوزه مختلف بازار خودرو اروپا می‌شود.

یکی از چالشهای جدید صنعت خودروسازی اروپا ساخت موتورهای ارزان قیمت است، به‌طوریکه بتوان فناوری‌های مربوط به آن را در زندگی روزمره ادغام کرد.

طرحی اروپایی (ECOCHAMPS) در حال توسعه فناوری‌های است که عملکرد خودروهایی هیبریدی را بهبود بخشد و خودوروهای با کارایی بیشتر و ارزان تر تولید کند.

گام اول،‌ استانداردسازی اجزاء مختلف خودرو هیبریدی

وسایل نقلیه هیبریدی عمدتا به خودروهایی گفته می‌شود که سیستم پیشرانه آن ترکیبی است از موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی که باعث افزایش بهره‌وری و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن می شود.

طرح «اکوشامپس»، یک طرح مشارکتی است که کمپانی‌های خودروسازی، تولیدکنندگان قطعات خودرو و موسسات تحقیقاتی از ۸ کشور اروپایی در آن با هم همکاری می کنند. کار آن‌ها روی استانداردسازی اجزاء مختلف خودرو متمرکز است.

گاوس ارتس،‌ مهندس مکانیک شرکت کامیون‌سازی هلندی داف تراکس،‌ و مسیول طرح می‌گوید:‌ «خودروهای هیبریدی گام بعدی کاهش گسیل گازهای گل‌خانه ای ناشی از وسایل نقلیه در اروپاست. همکاری بین ساخت خودورهای سبک (سواری)‌ و خودورهای سنگین، یکی نکات کلیدی پروژه ما است. پس از آن می‌خواهیم روی استانداردسازی اجزای الکتریکی خودروهای هیبریدی سنگین کار کنیم. هدفمان این است که ساخت آنها را ساده‌تر و مقرون به‌صرفه تر کنیم.»

کلود لهونگر،‌ مهندس مکانیک شرکت خودروسازی رنو می‌گوید:‌ «با به‌کارگیری اجزای تولید‌شده در مقیاس بزرگتر (در صنعت خودروسازی)‌، هزینه‌های مربوط به ترکیب دو موتور الکتریکی و احتراقی نصف می‌شود. امیدواریم بتوانیم این فناوری را گسترش بدهیم تا انتشاردی اکسید کربن کاهش پیدا کند.»

کامیون‌های هیبریدی سخت‌جان با عمر مفید ۱٫۶ میلیون کیلومتر

چالش اصلی این طرح که بودجه‌اش در قالب برنامه افق ۲۰۲۰ کمیسیون اروپا تامین می‌شود،‌ بهبود ۲۰ درصدی بهره‌وری موتور خودروهای هیبریدی و کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌های مربوط به آن برای خودروهای سواری و خودروهای حمل و نقل عمومی است.

بارت لیپش،‌ مهندس مکانیک شرکت کامیون‌سازی هلندی «داف تراکس» می‌گوید:‌ «این کامیون سنگین با وزنی بین۴۰ تا ۵۰ تن، در طول عمر مفیدش ۱٫۶ میلیون کیلومتر راه خواهد پیمود. قطعات این کامیون باید خصوصیات خیلی بهتری از قطعات خودروهای معمولی داشته باشند و شرایط سخت تری را برآورده کنند. تولید این قطعات در صنایع معمولی خودروسازی و بعد به کاربردن آنها در این خودروها که برای کارهای سنگین ساخته می شوند چالش بزرگی است.»‌

استفاده از سیستم ترمز خودرو هیبریدی شهری برای بازیافت انرژی

یکی از اصولی که در تولید خودروهای هیبریدی به کار می رود بازیافت انرژی مکانیکی برای تولید برق است. در این مورد خاص می‌ خواهیم از سیستم ترمز این انرژی مکانیکی را پس بگیریم.

جورجیو مانتووانی،‌ مهندس مکانیک شرکت خودروسازی «ایوکو»‌ توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از سیستم ترمز خودرو این کار را انجام داد. شرکت خودروسازی ایتالیایی «ایوکو»‌ که زمینه تولید انواع کامیون، اتوبوس و موتورهای دیزل فعالیت می‌کند.

او می گوید:‌‌ «این کامیون‌ جدید با استفاده از انرژی سوخت دیزلی کار می‌کند و موقع ترمز گرفتن برق تولید می‌شود. این برق یا به صورت ترکیبی با موتور احتراق داخلی و یا با موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌ویژه برای وسایل نقلیه شهری مفید است.»

یکی از ویژگی‌های این خودروهای مناسب برای رانندگی شهری این است که راننده کامیون می‌تواند سیستم نیروی محرکه خودروی تجاری را از موتور ترکیبی به موتور الکتریکی تبدیل کند.

روبرتو مانتا، مهندس الکترونیک شرکت ایوکو می گوید:‌ «ویژگی این خودرو این است که برای رانندگی در جاده‌ها و بزرگراه‌های خارج از شهر می‌توانید از موتور آن در حالت هیبریدی، و در سفرهای کوتاه شهری از موتور الکتریکی آن استفاده کنید.»

به‌رغم توزیع محدودخودروهای هیبریدی در بازارهای اروپا،‌ تغییر و تحولات این حوزه نوید بخش است:‌ انتظار می‌روداجرای سیاستهای مرتبط با حفظ محیط‌ زیست و کاهش هزینه باتری منجر به رونق این حوزه بشود.

دیدگاه