چه ترکیباتی تعادل هورمونی را برهم زده و خطر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند؟

  • 27 اسفند 1395 - 22:39
چه ترکیباتی تعادل هورمونی را برهم زده و خطر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند؟

غدد درون ریز بدن، مسئول تولید و ترشح هورمون‌هایی به درون جریان خون هستند که تقریبا بر فعالیت همه سلول‌ها و اندام‌های بدن اثر می‌گذارند.

ترشحات غدد درون‌ریز بر فرایندهایی همچون تنظیم وضعیت روانی، رشد و تکامل جنسی، عملکرد بافت‌ها و متابولیسم بسیار سودمند است.

به گزارش رادیو فرانسه، تحقیقات مختلف علمی طی سال‌های اخیر نشان دادند که برخی از مواد شیمیایی بر روی عملکرد گروهی از دستگاه‌های بدن از جمله غدد درون ریز تاثیرگذار هستند. طبق تعریف ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، برخی از مواد شیمیایی برهم زننده تعادل هورمونی در بدن هستند.

مواد برهم زننده تعادل هورمونی در بسیاری از ترکیبات موجود در محیط پیرامون ما وجود دارند: از مواد ضدعفونی کننده گرفته تا حشره‌کش‌های اورگانو فسفره و حلال‌های کلردار. ترکیبات برهم‌زننده تعادل هورمونی یا اخلالگرهای عملکرد غدد درون‌ریز، ترکیبات مضری هستند که احتمال ابتلا به سرطان در فرد را افزایش می‌دهند.

برای شناخت بیشتر ترکیبات برهم‌زننده تعادل عملکرد غدد درون‌ریز، نخست به نقش غدد درون ریز در عملکرد و متابولیسم بدن پرداخته و سپس باید ترکیبات برهم‌زننده تعادل غدد درون‌ریز و تهدیدات ناشی از استفاده از این ترکیبات را بشناسیم.

نقش غدد درون ریز در عملکرد و متابولیسم بدن چیست؟
چه موادی برهم زننده عملکرد غدددرون ریز هستند؟
افراد بشر در مواجهه با برهم زنندگان تعادل هورمونی با چه تهدیدهایی روبرو هستند

دکتر مسعود میرشاهی، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی پاریس و متخصص سرطان‌شناسی، تاکید می کند که غالب ترکیباتی که در جهان پیرامون ما قرار دارند حاوی ترکیبات مصنوعی و شیمیایی هستند که این مواد موجب برهم خوردن تعادل هورمونی در انسان می‌شود.

با توجه به هشدارهای سازمان جهانی بهداشت طی دو دهه اخیر مبنی بر تهدیدات ناشی از ترکیبات اخلالگر در عملکرد غدد درون‌ریز، اتحادیه اروپا با توجه به خطرات ناشی از این ترکیبات بر سلامت بشر، در حال تهیه برنامه‌ای جامع در راستای ارزیابی اخلالگران هورمونی در بدن انسان و محیط‌زیست هستند.

فایل صوتی و کامل مصاحبه با دکتر میرشاهی را از این لینک می توانید دریافت کنید.

دیدگاه