سازمان جهانی بهداشت: اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری «اختلال رفتاری» است

  • 21 بهمن 1396 - 16:24
سازمان جهانی بهداشت: اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری «اختلال رفتاری» است

سازمان جهانی بهداشت در پیشنویس نسخه جدید «طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها-۱۱ (ICD-11)» ، اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی را در گروه «اختلالالت رفتاری و روانی» قرار داده است.

به گزارش یورو نیوز، علائم این اختلال با رفتارهایی چون عدم توانایی در مدیریت زمان صرف شده برای بازی‌های کامپیوتری و مقدم دانستن این بازی‌ها بر سایر فعالیت‌ها به گونه‌ای که بر دیگر حوزه‌های زندگی یک فرد مانند آموزش، شغل و روابط آنها تاثیرمنفی بگذارد، مشخص شده است.

شرکت‌های نرم‌افزاری ایالات متحده آمریکا (ESA) و سازمان تعاملی سرگرمی بریتانیا (Ukie) که از بزرگترین ارائه دهندگان این بازی‌ها هستند، در رابطه با این اقدام سازمان جهانی بهداشت ابراز نگرانی کرده‌اند.

براساس مقاله علمی منتشر شده در مجله اعتیاد رفتاری (Journal of Behavioral Addictions)، سازمان جهانی بهداشت به بررسی استفاده بیش از حد به اینترنت، رایانه ها، گوشی های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی مشابه پرداخت و در نهایت متوجه شد که اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری از موارد مشابه آن نگران کننده‌تر است.

با این حال بجز شرکت‌های ارائه کننده بازی‌های کامپیوتری، روانشناسان نیز در مورد تصمیم سازمان جهانی بهداشت نظرات متفاوتی دارند. دکتر نتا وینستین، استاد ارشد روانشناسی دانشگاه کاردیف چندان با این طبقه‌بندی موافق نیست. وی بر این عقیده است که اطلاعات پزشکی و روانشناسی در رابطه با اثرات منفی بازی‌های کامپیوتری بر روی روان افراد کافی نیست.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی خانم وینستین پژوهشی در رابطه با اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری انجام داده و دریافته است که میزان شیوع این اختلال حدود نصف اعتیاد به قمار است. این استاد ارشد روانشناسی همچنین معتقد است که مردم زیادی بازی‌های کامپیوتری را انجام می‌دهند ولی تعداد کمی از آنها به این بازی‌ها معتاد می‌شوند.

از سوی دیگر پروفسور مارک گریفیتز از دانشگاه ناتینگهام ترنت موضع قوی‌تری در این باره دارد. وی بر این باور است که گرچه کسانی که به این بازی‌ها اعتیاد پیدا می‌کنند، اندک است اما این افراد تاجایی پیش می‌روند که به دلیل اعتیاد در زندگی شخصی، کاری و اجتماعی خود دچار مشکلات عدیده می‌شوند.

دیگر موافقان این طبقه‌بندی می‌گویند که اگر اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری به طور رسمی در لیست اختلالات روانی قرار گیرد، بیماران می‌توانند از امکانات بیمه‌های درمانی برای ترک اعتیاد خود استفاده کنند و بدین ترتیب شانس رهایی آنان از این اعتیاد افزایش خواهد یافت.

دیدگاه