تاریخ : جمعه, ۲۸ شهریور , ۱۳۹۹ 1 صفر 1442 Friday, 18 September , 2020
4

طولانی نشستن و خطر مرگ زودرس

  • ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
طولانی نشستن و خطر مرگ زودرس

برای رفع خطر مرگ زودهنگام بهتر است هر نیم ساعت حرکتی به بدنمان بدهیم. تحقیقات جدید می‌گویند که کسانی که به مدت یک یا دو ساعت بطور پیوسته می‌نشینند دو برابر کسانی که این مدت را با حرکت همراه می‌کنند در معرض خطر مرگ هستند.

به گزارش دویچه وله، یکی از پیامدهای پیشرفت تکنولوژی این است که تحرک ما در طول روز کمتر شده است. فروشگاه‌های خریدهای آنلاین و ارتباطات مجازی این امکان را به ما می‌دهند که مدت‌های طولانی از روی صندلی یا کاناپه تکان نخوریم و کارهای‌مان را همان‌جا انجام دهیم.

براساس یک تحقیق پزشکی، افرادی که به صورت پیوسته یک یا دو ساعت می‌نشینند بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند تا افرادی که همین مدت زمان را در وضعیت نشسته قرار دارند ولی در آن میان حرکاتی نیز به بدن خود می‌دهند.

کیت دیاز، یکی از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا که در تحقیق یاد شده مشارکت داشته است، اعتقاد دارد که اگر افراد مدت زمان نشستن‌شان را به بازه‌های زمانی کوتاه‌‌تری تقسیم کنند، یا بازه‌های زمانی کمتری را به نشستن طولانی‌مدت اختصاص دهند، از وضعیت سلامتی بهتری نسبت به کسانی برخوردار خواهند بود که به طور مداوم و بی‌حرکت در حالت نشسته به سر می‌برند.

در این پژوهش ۷۹۵۸ مرد و زن سیاه‌پوست و سفیدپوست که بالای ۴۵ سال سن داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق از سنسورهایی (حسگرهایی) استفاده شده بود که عدم فعالیت این افراد را در زمان بیداری و در طول یک هفته اندازه‌گیری می‌کردند.

بعد از گذشت ۴ سال از شروع تحقیق، ۳۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان در پژوهش فوت کردند. پژوهشگران می‌خواستند به این پرسش پاسخ دهند که خطر مرگ افراد تا چه حد با الگوی نشستن روزانه‌شان در ارتباط است. این مقایسه نشان داد که افرادی که بیشترین زمان را در وضعیت نشسته در روز سپری کرده بودند، مثلا ۱۳ ساعت در روز نشسته بودند، و بازه زمانی نشستن آنها بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بود، دو برابر افرادی که ساعت‌های کمتری را می‌نشینند یا در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری در وضعیت نشسته قرار دارند، در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

این تحقیق هم‌چنین مشخص کرد که ‌نشستن دربازه زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه کمترین خطر مرگ را برای فرد به همراه دارد.

دیاز می‌گوید: «اگر حرفه شما به نشستن طولانی نیاز دارد، توصیه می‌کنم هر نیم ساعت یک ‌بار بایستید و یک حرکتی بکنید، با این حال نمیتوانم دقیقا بگویم چه میزان حرکت واقعا لازم است.»

برچسب ها

دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.