علی مطهری به دادستان کل کشور: از برج عاج پایین بیایید

  • 20 مهر 1396 - 6:41
علی مطهری به دادستان کل کشور: از برج عاج پایین بیایید

در ادامه جنگ لفظی تازه علی مطهری، نایب رییس مجلس و مقام های قوه قضاییه، آقای مطهری روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه به انتقادهای اخیر دادستان کل کشور به یادداشت خود پاسخ داده و گفته است: اقتدار قوه قضاییه با اصلاح آن حفظ می‌شود نه با کم‌طاقتی در مقابل انتقادها.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ایران روز چهارشنبه بدون نام بردن از علی مطهری، از نماینده حامی «افراد مساله دار و کسانی است که وابسته به ضد انقلاب و اپوزیسیون»انتقاد کرده است.

دادستان کل کشور ایران گفته است:«یک بار شده که بیایی و از پرونده افراد عادی حمایت کنی. اگر شما مدعی آزادی هستی چرا برای همه این سنگ را به سینه نمی زنی؟ چرا دروغ می گویی؟»

دادستان کل ایران همچنین روز چهارشنبه گفت، « این آقایان حق ورود به مسایل قضایی را ندارند.»

علی مطهری در نامه ای به این اظهارات محمدجعفر منتظری پاسخ داده است.

نایب رییس مجلس خطاب به دادستان کل کشور نوشته است: افرادی که شما آنها را وابسته به ضدانقلاب و اپوزیسیون می‌دانید به خاطر نوع بینش امثال جنابعالی که همه منتقدان و مخالفان یا براندازند یا فتنه‌گر و یا مرتبط با آمدنیوز مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، و برای حفظ نظام نیز از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد، این افراد نسبت به افراد عادی مورد ظلم مضاعف واقع می‌شوند.»

وی اضافه کرده است: «گفته‌اید “چرا دروغ می‌گویید؟” عرض می‌کنم اگر جنابعالی از آن برج عاج پایین بیایید و خانواده‌های بازداشت‌شدگان پی در پی به محضر شما شرفیاب شوند و نحوه بازداشت فرزندشان در محل کار یا منزل را توضیح دهند که چگونه آنها را تحقیر کرده و آبرویشان را برده‌اند و یا از رفتار بازجویان و بازداشت‌های طولانی‌مدت انفرادی غیرقانونی و یا از محرومیت آنها از گرفتن وکیل بگویند … آری اگر شما هم در جریان این امر قرار بگیرید متوجه می‌شوید که سخن من دروغ نبوده است.»

علی مطهری در ادامه گفته است:«از لزوم حفظ اقتدار قوه قضاییه گفته‌اید. سخن درستی است ولی اقتدار قوه قضاییه با اصلاح آن حفظ می‌شود نه با کم‌طاقتی در مقابل انتقادها. نگاه خود را نسبت به مقوله حفظ نظام اصلاح کنید.»

در حالی دادستان کل ایران می گوید، نمایندگان مجلس« حق ورود به مسایل قضایی را ندارند» که بسیاری از نمایندگان فعلی و سابق مجلس معتقدند که مجلس حق نظارت بر همه نهادها از جمله قوه قضائیه را دارد.

همچنین بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس‏ شورای‏ اسلامی حق‏ تحقیق‏ و تفحص‏ «در تمام‏ امور کشور» را دارد.

با این حال مقامات قوه قضائیه ایران پیش از این اعلام کرده‌اند که این قوه تنها به رهبر جمهوری اسلامی پاسخگو است.

محمد جعفر منتظری تنها مقام قوه قضاییه نیست که طی روزهای اخیر به انتقاد تازه علی مطهری پاسخ داده است. روز گذشته نیز عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز ضمن رد گفته‌های مبنی بر «بازداشت نامناسب» افراد از جمله خبرنگاران، گفته بود که «تا کی قضات و قوه قضاییه باید دخالت‌های امثال آقای مطهری را در پرونده‌های قضایی تحمل »کنند؟

علی مطهری در یادداشتی در شماره روز سه‌شنبه روزنامه اعتماد با اشاره به «بازداشت نامناسب» افراد از جمله خبرنگاران نوشته بود: «تا کی باید ما نمایندگان مجلس خصوصاً نمایندگان تهران ملجأ و پناه خانواده‌های این بازداشت‌شدگان باشیم و پی در پی به ما مراجعه کنند در حالی که کار زیادی هم از ما بر نمی‌آید»؟

«بازداشت افراد بدون ارائه حکم بازداشت»، «بازجویی قبل از تفهیم اتهام»، «بازداشت موقت چند ماهه بدون برگزاری دادگاه»، «صدور حکم با دستور نهادهای امنیتی» و «شکنجه زندانیان» از جمله انتقادها درباره رفتار قوه قضائیه با زندانیان سیاسی بوده است.

دیدگاه