ابراز نگرانی یک تشکل دانشجویی در شیراز از اعمال محدودیت‌های جدید علیه سیدمحمد خاتمی

  • 14 مهر 1396 - 13:00
ابراز نگرانی یک تشکل دانشجویی در شیراز از اعمال محدودیت‌های جدید علیه سیدمحمد خاتمی

انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور روحانی از اعمال محدودیت‌های تازه دادگاه ویژه روحانیت علیه سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ابراز نگرانی کرده است.

انجمن وفاق و توسعه در این نامه با یادآوری شعارها و برنامه‌های رئیس‌جمهور در خصوص «فضای باز سیاسی و لغو فضای امنیتی» از او خواسته تا به وظایف خود در حمایت از آزادی‌های قانونی عمل کند.

در این نامه آمده: «چگونه است که رئیس‌جمهور اسبق کشورمان جناب آقای خاتمی، مدت‌هاست با انواع محدودیت‌های غیرقانونی مواجه است و شما به عنوان پاسدار قانون اساسی، هیچ اقدام موثری در جهت رفع آن‌ها نداشته‌اید؟ سکوت شما و دولت دوازهم در این باره و موارد مشابه دیگر، نشان از عدم توانایی شما در حراست از بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی است.»

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر سیدمحمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد. آن زمان گزارش‌ها حاکی از این بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رییس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده است.

حسن روحانی اردیبهشت امسال در سخنرانی انتخاباتی خود در تهران خبر داد که درباره ممنوع التصویر بودن خاتمی به قوه قضائیه نامه نوشته اما این نهاد به او پاسخ نداده است. سیدمحمد خاتمی از حامیان حسن روحانی در دو انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ بوده است.

به تازگی حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم عمومی بیش از گذشته شده بود که برخی آن را نشانه‌ای از احتمال رفع محدودیت‌ از او توصیف می‌کردند اما در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شده که نشان می‌دهد دادگاه ویژه روحانیت محدودیت‌های جدیدی علیه خاتمی برقرار کرده است. ابراهیم رئیسی علاوه بر تولیت آستان قدس رضوی دادستان ویژه روحانیت است.

انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در ادامه نامه خود از «فشار بر فعالان سیاسی و دانشجویی، احضار و بازخواست آن‌ها و افزایش محدودیت‌های ناروا برای مسئولان سابق در قالب مجازات‌های خودساخته‌ای چون حصر یا ممنوع‌التصویری و تلاش برای توجیه و تداوم آن‌ها» به عنوان نمونه‌های «نقض حقوق شهروندی و اعمال سلیقه جریان اقتدارگرا» در کشور نام برده و ادامه این رفتارها و «ناتوانی دولت» در رفع این مسائل را نشانه «سلب مشروعیت» از دولت توصیف کرده است.

انجمن وفاق و توسعه به حسن روحانی هشدار داده که «فرصت چندانی برای پیوند با بدنه اجتماعی و برگرداندن ریزش نیروهای هوادار وجود ندارد» و از او خواسته برای رفع این محدودیت‌ها و برخوردها و شکل‌گیری «فضای گفت‌وگوی ملی» پیشگام شود.

دیدگاه