نماینده مجلس: دولت می‌خواهد هفت برجام دیگر را اجرا کند

  • 10 اسفند 1395 - 8:54
نماینده مجلس: دولت می‌خواهد هفت برجام دیگر را اجرا کند

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید دولت قصد دارد هفت برجام دیگر در خصوص «برنامه موشکی ایران، حزب‌الله لبنان، به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران، حقوق بشر، محوریت آمریکا در خاورمیانه و تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران» را اجرا کند.

کریمی‌قدوسی روز دوشنبه ۹ اسفند به سایت دانشجو که وابسته به بسیج است در خصوص تیم مذاکره هسته‌ای ایران گفت: «تیم مذاکره‌کننده اعلام می‌کرد که طرف غربی درباره این موضوعات با ما بحث‌هایی کرده اما ما به آنها پاسخ نداده‌ایم.»

به گفته او، «غرب از سکوی اول یعنی مذاکره بر روی موضوع هسته‌ای شروع کرد و در تلاش است تا به حوزه‌های دیگر وارد شود.»

ایران و کشورهای غربی ۲۳ تیر ۱۳۹۴ پس از چندین دور گفت‌وگوهای فشرده و سخت، به بیش از ۱۰ سال مناقشه اتمی تهران و غرب پایان دادند و به توافق دست یافتند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نام گرفت. بر پایه این توافق ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد و غرب نیز تحریم‌های مالی علیه ایران را لغو کرد. شورای امنیت سازمان ملل نیز قطعنامه‌هایی را که در سال‌های گذشته در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صادر کرده بود، لغو کرد.

کریمی قدوسی می‌گوید که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه «بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای  در نامه‌ای خطاب به آقای روحانی آورد که با موفقیت گام اول را برداشتم و بحث هسته‌ای را به نتیجه رساندم؛ در حال حاضر نیز آمده‌ام که وارد مسائل منطقه شوم…  در این نامه شش کشور حوزه خلیج‌فارس به همراه ایران و آمریکا نام می‌برد. این در حالی است که شاهد بودیم آقای روحانی در سفر اخیرش به عمان مدام از شش کشور خلیج‌فارس و ایران نام برد.»

او از این ایده به عنوان «برجام هفت» نام برده و افزوده که «در ایده‌پردازی‌ها و پشت صحنه‌های برجام هفت، آمده که ایران باید به استانداردهای قبل از زمان انقلاب برگردد. یعنی آمریکا در خلیج‌فارس و منطقه محور باشد و کشورهای این منطقه با محوریت آمریکا سهمی داشته باشند.»

کریمی‌قدوسی که از جمله مخالفان توافق هسته‌ای است چند هفته قبل نیز گفته بود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جریان دستیابی به برجام، «هفت توافق با غرب و آمریکایی‌ها» داشته است.

او در این سخنان که فایل ویدئویی آن در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر شده، ادعا کرده که «تنها بخشی از این توافق‌ها» در زمینه «هسته‌ای، موشکی، مقاومت، حقوق بشر، به رسمیت شناختن اسرائیل و پذیرش عربستان به عنوان قدرت منطقه‌ای» بوده است.‎

وزارت امور خارجه در آن هنگام در بیانیه‌ای به این سخنان کریمی‌قدوسی واکنش نشان داد و آن‌ها را تکذیب کرد.

وزارت امور خارجه روز دوشنبه دوم اسفند اظهارات این نماینده در خصوص «توافقات هفت‌گانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی» را تکذیب کرد و این سخنان را «کاملا بی‌اساس، مضحک و نمونه دیگری از افتراهای کذب همیشگی» این نماینده مجلس علیه وزارت خارجه و وزیر امور خارجه نامید.

وزارت امور خارجه سخنان کریمی قدوسی را در خصوص مذاکرات هسته‌ای، «مجرمانه» و «قابل پیگرد» توصیف کرده بود.

دولت روحانی هنوز به سخنان روز گذشته این نماینده مجلس پاسخی نداده است.

 

دیدگاه