تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

«نمایندگان مجلس در صورت تلاش برای صدور حکم شهردار شیراز ردصلاحیت می‌شوند»

  • 04 مهر 1396 - 13:59
«نمایندگان مجلس در صورت تلاش برای صدور حکم شهردار شیراز ردصلاحیت می‌شوند»

خبرگزاری فارس به نقل از منبعی ناشناس به طور ضمنی خبر داده که اگر نمایندگان استان فارس برای صدور حکم عبدالحمید معافیان به عنوان شهردار شیراز تلاش کنند، ممکن است در دوره‌های آینده از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شوند.

این منبع که خبرگزاری فارس از او به عنوان «منبع آگاه» نام برده، گفته که برخی نمایندگان بر این باور هستند آقای معافیان «گزینه مناسبی» برای تصدی شهرداری شیراز است «اما ریسک نمی‌کنند، چراکه از یک سو به خوبی مطلعند مشکل صدور حکم وی به چه علت است و این تلاش‌ها هیچ تاثیری نخواهد داشت و از سوی دیگر می‌دانند رفتار و عملکرد آنان توسط شورای نگهبان نظارت دقیق شده و در ارزیابی حضور مجدد آنان در انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی موثر است.»

این نخستین بار است که نمایندگان مجلس تهدید می‌شوند اگر موضوع حکم شهردار شیراز را پیگیری کنند، ممکن است صلاحیت‌شان در انتخابات آینده تایید نشود. این منبع توضیح نداده سخنانی که در خصوص بررسی صلاحیت‌ها گفته دیدگاه‌های شخصی‌اش است یا مواضع رسمی شورای نگهبان.

منبع خبرگزاری فارس در بخش دیگری از سخنانش از شورای شهر شیراز خواسته که از عبدالحمید معافیان «عبور کنند» و فرد دیگری را به عنوان شهردار پیشنهاد دهند.

او افزوده: «بر اساس روال طبیعی و قانونیِ آغاز به کار شهرداران، برای صدور و ابلاغ حکم شهرداری عبدالحمید معافیان به عنوان شهردار جدید شیراز موانع قانونی وجود دارد که برطرف نشده و درواقع نسبت به هفته گذشته هیچ تغییری در وضعیت وی حاصل نشده و این مسیر هم‌اکنون به بن‌بست رسیده است.»

منبع خبرگزاری فارس در حالی از بن‌بست در صدور حکم شهردار شیراز خبر داده که هنوز هیچ مقام رسمی چنین چیزی را تایید نکرده است.

در همین حال ابراهیم صبوری نایب رییس شورای شهر شیراز چند روز قبل از تاخیر در صدور حکم عبدالحمید معافیان شهردار پیشنهادی شیراز انتقاد کرد. آقای صبوری، یکشنبه دوم مهر در جلسه شورای شهر گفت: «بیش از یک ماه از انتخاب جناب آقای مهندس معافیان به عنوان شهردار شیراز می‌گذرد اما متاسفانه با اینکه وزارت کشور می‌بایست طی ۱۰ روز نظر خود را در این مورد اعلام نماید؛ با گذشت بیش از یک ماه هنوز هیچ پاسخی از سوی وزارت کشور اعلام نشده است.»

نایب رئیس شورای شهر شیراز از وزیر کشور خواست تا «هرچه زودتر وضعیت شهر شیراز را تعیین تکلیف نماید.»

او گفت: «این برزخ، به هیچ عنوان به نفع کلانشهر شیراز نیست؛ اگرچه جناب آقای مهندس اسدی با همت تمام تا به امروز شهرداری را مدیریت کرده و پرسنل خدوم شهرداری نیز پرتوان به کار خود ادامه داده اند اما ادامه این شرایط و عدم تعیین تکلیف شهرداری شیراز به هیچ عنوان به نفع مردم و شهر شیراز نیست.»

آقای معافیان ۲۸ مرداد امسال با رای هر ۱۳ عضو شورای شهر به عنوان شهردار شیراز معرفی شد.


مخالفان شهردار پیشنهادی شیراز چه می‌گویند؟

مخالفان آقای معافیان سه دلیل عمده را برای اینکه حکم او صادر نشود، مطرح می‌کنند:

  •  مسائل امنیتی
  • مدرک و عدم سابقه اشتغال در مشاغل مرتبط با شهرداری
  • بازنشستگی

در خصوص مسائل امنیتی گمان نمی‌رود مشکلی وجود داشته باشد چون آقای معافیان محکومیت امنیتی و سیاسی ندارند.

در خصوص مدرک و سابقه اشتغال در مشاغل مرتبط با شهرداری نیز باید توجه داشت که وزیر کشور می‌تواند از اختیارات خود برای صدور حکم استفاده کند. همانطور که آقای محمدعلی نجفی نیز با فوق‌لیسانس ریاضی و بدون یک روز حضور در مشاغل مرتبط با شهرداری، از سوی اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار معرفی و ظرف یک هفته حکمش از سوی وزیر کشور صادر شد.

در خصوص بازنشستگی نیز باید توجه داشت برخی از شهردارانی که در برخی شهرها منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند و از سوی دیگر «ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» بر اساس بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه صرفا محدود به مشاغل دولتی و دستگاه‌های اجرایی است. در حالی که می‌دانیم شهرداری نهاد دولتی و اجرایی نیست بلکه یک نهاد عمومی غیردولتی است. ماده یک قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب ۱۳۷۳ نیز شهرداری‌ها را در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی آورده است.


عبدالحمید معافیان کیست؟

معافیان متولد ۱۳۳۶ در شیراز و دارای لیسانس مکانیک است. او از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس بوده و در دولت سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق مشاور و معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بوده است.

معافیان در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ از مشاغل دولتی بازنشسته شد.

رزومه عبدالحمید معافیان 

معافیان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در استان فارس بود.

«ایجاد درآمدهای پایدار، جذب سرمایه‌گذاران، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ایجاد بزرگراه برای کاهش ترافیک، ارتقای توان جذب گردشگر، تحول در حوزه فرهنگی و هنری شهرداری، جلوگیری از زندگی حاشیه‌ای، تغییر در مبلمان شهری، توسعه متوازن شهری و حفظ باغات» از جمله برنامه‌هایی است که معافیان برای اداره شیراز اعلام کرده است. برنامه‌های او در قالب یک مجموعه ۴۵ صفحه‌ای به اعضای شورای شهر ارائه شده است.

دیدگاه