روحانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: در صورت خروج آمریکا از برجام برای هر وضعیتی آماده‌ایم

  • 28 شهریور 1396 - 18:26
روحانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: در صورت خروج آمریکا از برجام برای هر وضعیتی آماده‌ایم

حسن روحانی رئیس جمهور ایران که برای شرکت در هفتادودومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، روز دوشنبه (۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا به پرسش‌های خبرنگار این شبکه پاسخ داد. یکی از موضوع‌های اصلی مصاحبه، برجام، تهدیدهای آمریکا نسبت به خروج از این توافق و واکنش ایران به این خروج احتمالی بود.

به گزارش دویچه‌وله،حسن روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان در مورد خروج آمریکا از تعهد برجام، گفت: «خروج از این تعهد هزینه سنگینی برای ایالات متحده آمریکا خواهد داشت». روحانی خروج از برجام را برای مردم آمریکا “کاری بی‌خاصیت” توصیف کرد و پیامد آن را برای آمریکا “از بین رفتن اعتماد جهانی به آمریکا” دانست.

آمریکا هفته‌ی گذشته تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب برجام را تمدید کرد. ترامپ بارها توافق هسته‌ای با ایران را “بدترین توافق” نامیده‌است.

ایران نیز در مقابل بارها تهدید کرده‌است که در صورت نقض برجام، برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد. روحانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی در همین باره می‌گوید، در صورت خروج آمریکا ایران عکس‌العمل نشان خواهد داد.

روحانی در این مصاحبه افزوده است، اگر ایران بخواهد به شرایط پیش از برجام بازگردد، در عرض چند روز قادر به انجام این کار است. رئیس‌جمهور ایران می‌گوید، همه اقدامات در صورت خروج آمریکا از برجام برنامه‌ریزی و فکر شده‌اند.

وعده ترامپ؛ برخورد با برجام در ماه اکتبر
ترامپ روز پنجشنبه (۲۳ شهریور) بار دیگر به توافق برجام حمله کرد و آن را “بدترین توافقی که تاکنون دیده” است، نامید. وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش ۱۱ فرد و شرکت را به فهرست تحریم‌های جدید علیه ایران افزود.

دونالد ترامپ ۲۴ شهریور، برای سومین بار از زمان آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در قالب برجام را امضا کرد.
همزمان با این اقدام، ترامپ گفت، به زودی در ماه اکتبر همه خواهند دید که نسبت به توافق هسته‌ای با ایران چه خواهیم کرد. ترامپ می‌گوید که “روح توافق” نقض شده است. او وعده داد که در ماه اکتبر با برجام برخورد خواهد کرد.

در ماه اکتبر سال جاری ترامپ گزارش تازه‌ای را درباره میزان پایبندی ایران به برجام به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.
این در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تازگی بار دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

“چرا کره شمالی وقت خود را تلف کند؟”
بحران کره شمالی یکی از موضو‌ع‌های محوری ۷۲‌مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. حسن روحانی در پاسخ به پرسشی در همین رابطه تأکید کرده است، “تجربه مذاکرات با ایران در جاهای دیگر هم می‌تواند اجرا شود”.

رئیس‌جمهور ایران در عین حال با اشاره به تهدید آمریکا نسبت به خروج از برجام، گفته است: «اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، چرا کره شمالی وقت خود را برای مذاکره با آمریکا تلف کند؟»

هشدار فرانسه نسبت به پیامد خروج از توافق هسته‌ای با ایران
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه (۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور) در دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نیویورک اعلام کرد که “به‌زودی” درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، یا حفظ آن تصمیم خواهد گرفت.

در حالی که تهدیدهای ترامپ علیه توافق هسته‌ای “بد” با ایران ادامه دارد، دیگر کشورهای عضو گروه ۵+۱ نسبت به خروج از برجام هشدار می‌دهند.

وزیر امور خارجه فرانسه که روز دوشنبه (۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، تاکید کرد که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران باید تقویت شود، حتی اگر بخواهیم آن را بعد از ۲۰۲۵ تکمیل کنیم.

ژان ایو لودریان تاکید کرد که شکست توافق هسته‌ای می‌تواند منجر به آن شود که کشورهای همسایه ایران نیز به تجهیز خود به جنگ‌افزارهای هسته‌ای ترغیب شوند.

بررسی نتایج برجام همزمان با سخنرانی روحانی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد از امروز سه‌شنبه (۱۹ سپتامبر) به مدت یک هفته کار خود را آغاز خواهد کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهد روز چهارشنبه (۲۰ سپتامبر) در مجمع عمومی سازمان ملل از جمله در راستای رفع تردیدها در مورد برجام سخنرانی کند.

قرار است در روز سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست وزیران خارجه کشورهای ۵+۱ نیز با حضور وزیر خارجه ایران برای بررسی نتایج برجام برگزار شود. فردریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست این نشست را برعهده خواهد داشت.

 

دیدگاه