رد اظهارات یک مقام سپاه از سوی وزارت اطلاعات

  • 08 اسفند 1395 - 23:04
رد اظهارات یک مقام سپاه از سوی وزارت اطلاعات

یک مقام وزارت اطلاعات سخنان سردار حسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را در خصوص برخی پرونده‌های امنیتی رد کرد.

این مقام امنیتی که نامش فاش نشده روز یکشنبه هشتم اسفند به خبرگزاری ایسنا گفت که «خنثی‌سازی عملیات تروریستی در ۲۲ بهمن امسال، دستگیری عبدالمالک ریگی و استرداد مبلغ یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار از آمریکا» توسط وزارت اطلاعات انجام شده است. سردار حسین نجات پیشتر گفته بود که این اقدامات از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انجام شده است.

سردار نجات ششم اسفند در یادواره ۳۹ شهید اطلاعات سپاه استان بوشهر گفته بود که «‌اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات توانستند ۱۵ تروریست را که قرار بود در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه خرابکاری و انفجاراتی داشته باشند، دستگیر کنند.»

اما مقام امنیتی وزارت اطلاعات می‌گوید:‌ «تیمی تروریستی که به قصد ضدامنیتی در ۲۲ بهمن وارد کشور شده بود از آغاز تا پایان منحصراً توسط وزارت اطلاعات شناسایی و زیر ضربه رفت و عناصر آن توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند.»

پیشتر نیز حجت الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در ۲۳ بهمن گفته بود که شماری از تروریست‌ها در عملیاتی که از ۱۵ تا ۲۱ بهمن انجام شده، در اطراف تهران و برخی از استان‌های غربی و شرقی بازداشت شده‌اند.

او بازداشت‌شدگان را از «گروه‌های تکفیری» دانسته و افزوده که هدف بازداشت‌شدگان «بر هم زدن جشن پیروزی انقلاب اسلامی در یوم الله ۲۲ بهمن» بوده است.

مقام امنیتی وزارت اطلاعات همچین در پاسخ به سردار نجات که گفته بود عبدالمالک ریگی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد، گفته که «حضور عبدالمالک ریگی در هواپیما منحصراً توسط منبع وزارت اطلاعات، اطلاع‌رسانی شد و هواپیمای حامل وی رهگیری و با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  مجبور به فرود در بندرعباس شد و ریگی نیز دستگیر گردید.»

ریگی رهبر گروه تروریستی جندالله بود که در استان سیستان و بلوچستان به عملیات‌های تروریستی دست می‌زد. او خرداد ۱۳۸۹ در ایران اعدام شد.

ریگی اسفند ۱۳۸۸ با گذرنامه جعلی مسافر هواپیمایی قرقیزستان در مسیر دوبی به بیشکک بود. در هنگام پرواز این هواپیما بر فراز آسمان ایران، سه فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش ایران که از پایگاه هوایی بندرعباس برخاسته بودند، هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کردند. پس از نشستن هواپیما در فرودگاه بندرعباس نیروهای وزارت اطلاعات ایران به سمت صندلی ریگی و همراهش رفته و آن‌ها را دستگیر کردند و هواپیمای قرقیزی نیز پس از سه ساعت توقف، ایران را ترک کرد.

مقام امنیتی وزارت اطلاعات همچنین در خصوص پرداخت بیش از یک میلیارد دلار از سوی آمریکا به ایران که سردار نجات آن را ناشی از «مجاهدات نیروی اطلاعات سپاه» دانسته بود، گفت: «استرداد مبلغ یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار از آمریکا در جریان مذاکرات تبادل زندانیان انجام شد که مدیریت مذاکرات توسط شورای عالی امنیت ملی به وزارت اطلاعات محول شد و کلیه مراحل مذاکرات توسط نماینده وزارت اطلاعات با همراهی و همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری انجام گرفت و موفق به آزادسازی یک میلیاردو ۷۱۰ میلیون دلار و همچنین آزادی چند تن از زندانیان و رفع تحریم از تعدادی از بانک‌ها و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی ایران گردید.»

مذاکرات برای آزادی آمریکاییان ایرانی تبار از زندان های ایران و تبادل آنها با چند زندانی ایرانی در آمریکا، در جریان مذاکرات هسته ای صورت گرفت.

دیدگاه