اژه‌ای: حصر با تصویب شورایعالی امنیت ملی تمدید شد

  • 13 شهریور 1396 - 8:33
اژه‌ای: حصر با تصویب شورایعالی امنیت ملی تمدید شد

سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید هیچکس حق مخالفت با مصوبه حصر به عنوان یک قانون را ندارد. او سرطان علیرضا رجایی را ناشی از کوتاهی بهداری زندان اوین ندانست و اعتراض به حکم اعدام محمدعلی طاهری را نیز فضاسازی رسانه‌ای خواند.

غلامرضا محسنی اژه‌ای روز یکشنبه ۱۲ شهریور با تاکید بر تداوم حصر موسوی، رهنورد و کروبی، به لازم الاجرا بودن مصوبه شورایعالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: «هیچ کس حق مخالفت با این مصوبه و یک قانون را ندارد.»

او در نشست مطبوعاتی در توضیح روند منتهی به حصر گفت: «شورایعالی امنیت ملی در اسفند ۸۹ تشکیل جلسه داد و مصوبه ۵۴۴ در این رابطه بود. تعجب می‌کنم که بعضی از این آقایان که می‌گویند حصر نیست خودشان عضو و در متن هستند.»

اژه‌ای اعلام کرد که جلسه هفته قبل این شورا موضوع حصر را دوباره تمدید کرده است و تا زمانی که چنین مصوبه‌ای هست، حصر ادامه خواهد داشت.

او گفت: «کسانی که فکر می‌کنند با جوسازی و فضاسازی مصوبه شورای عالی امنیت ملی باطل می‌شود، سخت در اشتباهند و اگر فکر می‌کنند قوه‌ قضائیه با فشار کاری می‌کند قطعا اینگونه نخواهد شد و چه بسا در این قضیه و بعضی از قضیه‌های مشابه این فضاسازی و شایعه پراکنی‌ها و جوسازی‌ها کار را گاهی اوقات بدتر کرده که بهتر نکرده است.»

سخنگوی قوه قضاییه، سرطان پیشرفته علیرضا رجایی را نیز با کمبودهای درمانی دوران حبس در زندان اوین مربوط ندانست و مدعی شد که آثاری از بیماری در پرونده زندان رجایی وجود ندارد.

اژه‌ای در پاسخ خبرنگاری که در مورد کوتاهی‌ بهداری اوین و وضعیت رجایی پرسش کرد گفت: «این آقایی که شما اسم بردید حدود دو سال پیش از زندان آزاد شده و محکومیت او پایان یافته است… حالا بعد از دو سال پس از آزادی سرطان گرفته که ما هم از رنج بیماری سرطان و تخلیه چشم ایشان ناراحت هستیم، اما این قصد و غرض و این فضاسازی ها حمایت از فرد نیست و چیزی را هم درمان نمی‌کند و فقط باعث تشویش اذهان می شود. کسانی که می‌خواهند تسلی خاطر باشند باید از این دروغ پردازی و فضاسازی‌ها خودداری کنند.»

علیرضا رجایی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ در زندان دچار عفونت شدید دندان شد اما از درمان او در بیرون زندان جلوگیری کردند. پنجشنبه ۹ شهریور اعلام شد که مدیر انتشارات گام نو، دبیر گروه سیاسی هیئت تحریریه روزنامه‌های جامعه، توس و نشاط و از نویسندگان اصلی ماهنامه ایران فردا و نیز منتخب مردم تهران برای نمایندگی در هفتمین دور مجلس یک چشم خود را در اثر بیماری سرطان و جراحی از دست داده است.

پزشکان پس از آزادی او، در آبان ۱۳۹۴ ابتلاء این روزنامه‌نگار به سرطان سینوس را تشخیص دادند. برادر این روزنامه‌نگار که پزشک است روز گذشته به روزنامه اعتماد گفت، در دوره‌ای که علیرضا رجایی در اوین زندانی بود، “پنج مرتبه از سوی بهداری زندان اعزام به خارج از زندان برای اسکن و عکسبرداری تجویز شد که متاسفانه این اجازه داده نشد”.

سخنگوی قوه قضاییه در جواب سوالی مبنی بر کمبودهای درمانی و پزشکی زندان‌ها اذعان کرد که سازمان زندان‌ها، بودجه و امکانات و تجهیزات درمانی کافی برای رسیدگی به زندانیان بیمار در اختیار ندارد.

معاون قوه قضاییه، همچنین صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری را امری قانونی خواند که محل اعتراض از مجاری قانونی نیز دارد: «به صراحت اعلام می‌کنم که نه قوه قضاییه، نه قاضی و نه هیچ دستگاه دیگر تحت فشار فضاسازی رسانه‌ای اقدامی نخواهد کرد.»

اژه‌ای که خبر صدور حکم اعدام بنیان‌گذار “عرفان حلقه” را در نشست مطبوعاتی ۲۹ مرداد اعلام کرده بود، این بار گفت از ذکر جزییات بیشتر در مورد پرونده طاهری معذور است زیرا در مرحله حقوقی کنونی می‌توان به حکم اعتراض کرد.

 

دیدگاه