تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

انتقاد مطهری از ارتقای «آمر اصلی» حمله خشونت‌بار شیراز

  • 12 شهریور 1396 - 10:26
انتقاد مطهری از ارتقای «آمر اصلی» حمله خشونت‌بار شیراز

علی مطهری، نایب رئیس مجلس از اینکه «آمر اصلی» حادثه خشونت‌‌بار» اسفند ۱۳۹۳ شیراز «ارتقا» یافته، ابراز تاسف کرد.

پنج «آمر نظامی» حمله به مطهری در شیراز، روز شنبه ۱۱ شهریور در دادگاه نظامی شیراز گفتند که فرمان حمله از سوی «مرکز فرماندهی» صادر شده و او «آمر اصلی» بوده.

مطهری در نامه‌ای که به رئیس شعبه یک دادگاه نظامی استان فارس نوشته بود، ابراز امیدواری کرده بود که متهمان در دادگاه «آمر اصلی» را معرفی کنند.

نایب رئیس مجلس با این حال افزوده که آمر اصلی حمله را می‌شناسد اما «برای حفظ آبرویش» او را معرفی نمی‌کند و از او شکایت نخواهد کرد. مطهری در این نامه گفته در صورتی که متهمان، آمر اصلی را معرفی کنند، اعلام رضایت از آن‌ها را بررسی می‌کند.

به دنبال ارائه این نامه در جلسه دیروز دادگاه، پنج متهم، آمر اصلی را معرفی کردند.

علی مطهری و وکیلش نام «آمر اصلی» را فاش نکرده‌اند اما بر اساس آنچه که مطهری گفته او ارتقا یافته است.

یکی از فرماندهان نظامی استان فارس سال گذشته ارتقا یافت و اشاره نایب رئیس‌ مجلس نیز به اوست.

آبان‌پرس به دلیل محدودیت‌های قانونی نمی‌تواند نام این شخص را در خبر بیاورد.


حمله به مطهری

علی مطهری نماینده مجلس ۱۸ اسفند ١٣٩٣ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود که مورد هجوم افراد موتورسوار قرار گرفت.

به دنبال این رویداد خشونت‌بار، پرونده‌‌ای با شکایت مطهری علیه حمله ‌کنندگان تشکیل شد و دادگاه برای ١١ متهم پرونده کیفرخواست صادر کرد که از این تعداد، هشت نفر «افراد حمله‌کننده» به مطهری، دو نفر مسئولان دانشگاه دعوت‌‌کننده و یک نفر هم دانشجوی دعوت‌کننده بود.

شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو شیراز بعد از رسیدگی به این پرونده، شش نفر از حمله‌‌کنندگان را به دو ماه حبس و ١٠ ضربه شلاق و دو نفر دیگر را به چهار ماه و نیم حبس و ٣٧ ضربه شلاق محکوم کرد.

از میان سه متهم دانشگاهی هم که با شکایت مدعی‌‌العموم برای آن‌ها پرونده تشکیل شده بود و مطهری شاکی پرونده نبود، یک متهم به ٢ سال انفصال از خدمت با ٢ سال تعلیق و نفر دیگر از مسئولان دانشگاه هم به ٢ سال انفصال از خدمات دولتی قطعی محکوم شده‌اند. دانشجوی دعوت‌‌کننده از مطهری نیز به‌ اتهام «معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه»، به پرداخت یک‌ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

اما این پایان پرونده نبود، چون تعدادی از حمله‌کنندگان و ضاربان در جریان تحقیقات و رسیدگی به بخش نخست پرونده، اعلام کردند افرادی به آن‌ها دستور حمله داده‌‌اند و به همین دلیل پرونده‌‌ای برای رسیدگی به اتهامات آمران این حمله در دادسرای نظامی شیراز تشکیل شد که دیروز جلسه‌ای برای رسیدگی به اتهام آمران در این دادسرا برگزار شد.

وکی مطهری در این جلسه گفته بود که رضایت مطهری می‌تواند در کاهش مجازات متهمان موثر باشد.

 

دیدگاه