سخنان ضد و نقیض مقامات در خصوص زمان اجرای حکم اعدام بابک زنجانی

  • 04 اسفند 1395 - 20:24
سخنان ضد و نقیض مقامات در خصوص زمان اجرای حکم اعدام بابک زنجانی

در حالی که هفته گذشته جعفر منتظری، دادستان کل کشور گفته بود حکم اعدام بابک زنجانی تا «بازنگرداندن کامل پول‌ها به بیت‌المال» اجرا نمی‌شود اما امروز غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه این گفته دادستان را رد کرده است.

محسنی‌اژه‌ای روز چهارشنبه چهارم اسفند در خصوص حکم بابک زنجانی گفت که «حکم محکومیت این فرد همین الان در حال اجرا است.حکمی که صادر می‌شود وقتی که بخش‌های مختلف دارد بعد از قطعیت شروع به اجرا می‌شود.»

معاون اول قوه قضائیه افزود: «در حال شناسایی اموال این فرد هستیم و اعدام او هم متوقف بر این امر نیست. تکرار و تاکید می‌کنم که اعدام متوقف بر این امر نیست لکن بخشی از کار در حال اجرا است و اگر ذی حق ایشان نسبت به کارشناسی‌ها اعتراض داشته باشد باید به اعتراضات آنها رسیدگی شود.»

او گفت که «برای استرداد اموال تلاش‌هایی صورت گرفته اما حکم اعدام او متوقف بر این امر نیست.»

معاون اول قوه قضائیه در حالی می‌گوید که حکم اعدام بابک زنجانی متوقف نمی‌شود که دادستان کل روز پنجشنبه ۲۸ بهمن گفته بود: «حکم بابک زنجانی قطعی شده اما برای بازگرداندن پول‌هایی که به جیب زده و غالبا هم در خارج از کشور است تا اجرای حکم استرداد پول‌ها حکم اعدام وی اجرا نمی‌شود.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز پیشتر در واکنش به حکم اعدام زنجانی گفته بود: «یک فرد به اعدام محکوم شده است، خب، پول های نفت کجا رفته است؟ چه کسانی حمایت کرده بودند؟ و چه کسانی اجازه فروش نفت به او داده بودند؟ باید ریشه را پیدا کرد وگرنه فساد از بین نمی‌رود.»

بابک زنجانی به دلیل فروش نفت ایران در دوره تحریم‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین و پرداخت‌نکردن پول‌ها به وزارت نفت، در اسفند ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شده. ظاهرا بابک زنجانی دو میلیارد دلار نفت را به فروش رسانده، بی‌آنکه این پول‌ها را به وزارت نفت بدهد.

بابک زنجانی ۹ ماه ۱۳۹۲ از سوی قوه قضائیه بازداشت شد و آن‌گونه که چند هفته قبل مشخص گردید برای بازجویی در اختیار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار داشت.

حسن روحانی دی ماه امسال گفته بود که قوه قضائیه برای اینکه بابک زنجانی در اختیار وزارت اطلاعات قرار داده شود، همکاری نکرده است.

دیدگاه