مطهری: چرا با محاکمه علنی محصورین مخالفت می‌شود؟

  • 30 مرداد 1396 - 22:14
مطهری: چرا با محاکمه علنی محصورین مخالفت می‌شود؟

علی مطهری در کانال تلگرام خود به اظهارات روز یکشنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه واکنش نشان داده است.

اژه‌ای روز گذشته درباره بازداشت خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد گفت: «اقدامات مجرمانه‌ای در سال‌های ۸۸ و ۸۹ اتفاق افتاد و عده‌ای مقابل قانون قرار گرفتند. تخریب اموال عمومی، اهانت، تهمت، افترا و سلسله اقدامات مجرمانه‌ای توسط این افراد صورت گرفت و از همان زمان دستگاه‌های مسئول مشغول برخورد با مجرمین شدند. در این راستا عده‌ای دستگیر شدند، عده‌ای با رافت اسلامی مجازات و محاکمه شدند.»

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: «در این راستا اقدامی هم توسط شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ نسبت به بعضی از کسانی که در راس بودند صورت گرفت. آن تصمیم منجر به محصور شدن بعضی از افراد شد. آن مصوبه همچنان به قوت خود باقیست.»

علی مطهری در واکنش به این اظهارات اژه‌ای نوشته است مصوبه شورای عالی امنیت ملی “حداکثر در شرایط اضطرار و آشوب موجه بوده و ادامه حصر خانگی پس از آن نیاز به حکم قضائی داشته والاّ مخالف اصول سی و دوم تا سی و هفتم قانون اساسی است”. به گفته مطهری، هیچ‌گاه شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند جای قوه قضائیه را بگیرد و بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات متهم برای او مجازات حصر خانگی تا زمان مرگ تعیین کند.

علی مطهری هم‌چنین از اژه‌ای پرسیده است چرا درباره “آنها که زمینه فتنه را فراهم کردند و آنها که عکس‌العمل مناسب نشان ندادند، چنین تصمیماتی گرفته نشده است؟”

این نماینده مجلس در ادامه نامه خود از سخنگوی قوه قضاییه پرسیده است: «اگر بعد از آن مناظره کذایی عکس‌العمل مناسب از طرف‌ نهادهای مسئول نشان داده می‌شد یا بعد از اعتراضات مردمی به جای آنکه از رئیس جمهور ۲۴ میلیونی سخن گفته شود و به جشن ملی توصیه گردد، موضوع را موکول به نظر شورای نگهبان می‌کردند تا به تدریج هیجانات فروکش کند آیا اساساً چنین فتنه‌ای رخ می‌داد؟»

آقای مطهری افزوده: «مشکل این است که شما یک طرف قضیه را گرفته‌اید و طرف دیگر را رها کرده‌اید و تا چنین است وجدان جامعه آرام نمی‌گیرد. اکنون یکی از محصوران طبق قانون اساسی درخواست محاکمه علنی در دادگاه صالح کرده است، چرا با آن مخالفت می‌کنید؟»

اژه‌ای روز یکشنبه در گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی را “دروغ محض” خواند. مهدی کروبی هنوز در بیمارستان بستری است.

روز گذشته محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران از آیت‌الله خامنه‌ای خواست که دستور دهد تا مسله حصر حل شود. خاتمی این خواسته را مطالبه “بسیاری از اقشار مردم، از علما و دانشمندان گرفته تا فرهنگیان و دانشجویان” دانست.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند.

دیدگاه