نماینده شیراز: حضور مأموران در منزل کروبی توجیه ندارد

  • 25 مرداد 1396 - 22:24
نماینده شیراز: حضور مأموران در منزل کروبی توجیه ندارد

بهرام پارسایی، نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید در واکنش به خبر اعتصاب غذای مهدی کروبی گفت: ایشان در حصر هستند و حضور مأمورین در داخل خانه هیچ توجیهی ندارد. در حصر بودن ایشان هم توجیه قانع کننده‌ای ندارد.

مهدی کروبی در اعتراض به حضور ماموران امنیتی در منزلش از صبح چهارشنبه ۲۵ مرداد دست به اعتصاب غذا زده است. او خواهان خروج ماموران و همچنین برگزاری دادگاه علنی شده است.

پارسایی به امتداد گفت: اینکه مأمورین در منزل یک پیرمرد و پیرزن حضورداشته باشند واقعاً با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و از نظر حقوق شهروندی، انسانی و شرعی هم هیچ توجیهی ندارد.

به گفته او، بهتر است که با این افراد مدارا شود و بی‌جهت با چنین برخوردهای نسنجیده‌ای برای نظام هزینه‌تراشی نشود.

نماینده شیراز افزود: آقای رئیس‌جمهور هم حتماً نباید به دنبال یک درخواست کتبی باشد. ایشان حدود یک ماه انتخابات استان به استان و شهر به شهر در جریان مطالبات مردم قرار گرفتند و گفتند که صدای مردم را شنیده‌اند.

رفع حصر یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بوده که تاکنون عملی نشده است.

برخی منابع فروردین امسال گفته بودند که امیدواری به رفع حصر میر حسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد پس از دیدار اصلاح‌طلبان با رهبری افزایش یافته است.

محسن رهامی و رسول منتجب‌نیا دو تن از روحانیون اصلاح‌طلب چند ماه قبل با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب دیدار کرده‌اند. آن‌ها در این دیدار در خصوص مسائل مختلف از جمله حصر سخن گفته‌اند.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند.

پارسایی همچنین گفت که رئیس‌جمهور باید به دنبال راهکار «قانونی و عملی» برای رفع حصر باشد: «اگر راهکار را ملاقات با رهبری می‌دانند و یا هر راهکاری دیگری را که در توان خود می‌بینند، باید انجام دهند. رفع حصر یک مطالبه عمومی است و این مسئله به نفع نظام هم هست.»

نماینده شیراز افزود: یکی از سخنان رئیس‌جمهوری این بود که با ۱۸ میلیون رأی نمی‌توانند این مطالبه مردم را برآورده کنند. اکنون‌که ۲۴ میلیون رأی مردم پشتوانه ایشان است این انتظار وجود دارد که با هر روشی که می‌داند به این مطالبه مردمی جواب دهند.

شماری از نمایندگان مجلس نیز امروز با وزیران اطلاعات، کشور و بهداشت در خصوص اعتصاب غذای مهدی کروبی گفت‌وگو کرده‌اند. این نمایندگان همچنین از کروبی خواسته‌اند تا به اعتصاب غذایش پایان دهد.

آیت‌الله بیات‌زنجانی یکی از مراجع تقلید نیز با محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بع صورت تلفنی گفتگو کرده و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اعتصاب غذای حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی، از وی خواست پیگیر این موضوع باشند.

حضور مأموران در جماران

تعدادی از کاربران توییتر در تهران می‌گویند که امشب پلیس ضد شورش در خیابان‌های اطراف محل حصر خانگی مهدی کروبی در شمال تهران (جماران) مستقر شده‌اند.


نگاه تحلیل‌گران

دکتر حمیدرضا جلایی پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

تاکنون برای پایان یافتن رفع حصر از سوی اصلاح‌طلبان چند بار پیشنهاد شده که «اصلاح‌طلبان» آماده اند دو قول ۱ و ۲ را انجام دهند و «نظام» هم محورهای ۳ و ۴ و ۵ را اجرا کند.

۱- اصلاح‌طلبان تعهد می دهند پیامد رفع حصر به اعتراضات خیابانی منجر نشود.

۲- پس از رفع حصر، اصلاح‌طلبان در تبلیغات خود از «برد طرفین» دفاع خواهند کرد؛ نه اینکه اعلام کنند که مردم برنده شدند و نظام شکست خورد.

۳- در مقابل در گام اول مامورین امنیتی خانه محصورین را ترک کنند.

۴- در گام دوم همه خویشاوندان محصورین بتوانند آنها را آزادانه ملاقات کنند.

۵- در گام سوم دوستان محصورین بتوانند به ملاقات آنها بروند.

و بعد پایان کامل حصر.

متاسفانه تا حالا خبری نشده است و اکنون فرزند احمد[مهدی کروبی] دست به اعتصاب غذا زده است.

کوتاهی در رفع حصر نه عقلایی، نه اخلاقی، نه قانونی و نه شرعی است. این کوتاهی همچنین به سود جامعه و نظام و دولت ایران در منطقه لغزنده خاورمیانه نیست.

دیدگاه