صدور حکم دادگاه زن فرانسوی که به پناهجوی ایرانی کمک کرد

  • 07 تیر 1396 - 8:18
صدور حکم دادگاه زن فرانسوی که به پناهجوی ایرانی کمک کرد

دادگاهی در فرانسه یک زن فرانسوی را به خاطر کمک غیرقانونی به پناهنده ای ایرانی مقصر شناخت اما او را از مجازات زندان معاف کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بئاتریس اوره، از حامیان سابق حزب ضدمهاجرت جبهه ملی، ۲۷ ژوئن (۶ تیر) به همراه سه نفر دیگر در در دادگاهی در شهر بولون-سور-مر در شمال فرانسه محاکمه شد.

این سه نفر نیز مقصر شناخته شدند که یکی از آنها سه سال حکم قطعی زندان گرفت و دیگری به ۶ ماه زندان تعلیقی محکوم شد.

دادستان ها بئاتریس اوره ۴۴ ساله و سه نفر دیگری که محاکمه شدند را به تشکیل یک باند برای رد کردن قاچاقی افراد از فرانسه به بریتانیا متهم کرده بودند.

آنها همچنین این چهار نفر را متهم کرده بودند که با قرار دادن مهاجران غیرقانونی در یک قایق کوچک برای عبور از دریای مانش، جان آنها را به خطر انداخته اند. خانم اوره مشخصا متهم بود که با خرید یک قایق به مختار و دو پناهجوی خارجی دیگر در فرانسه کمک کرده تا با عبور از دریای مانش، خود را به بریتانیا برسانند.

با وجود این، دادگاه تشخیص داد که عمل متهمان، فاقد عناصر “تشدید کننده مجازات” است که می توانست برای آنها تا ۱۰ سال مجازات زندان همراه داشته باشد.

وکیل مدافع خانم اوره تاکید داشت که انگیزه موکل او احساسات انسانی و ملاحظات بشردوستانه بوده و از دادگاه خواست تا وی را تبرئه کند.

پیش از شروع جلسه محاکمه، بئاتریس اوره اعلام کرد کمک وی به مختار، مهاجر غیرمجاز ایرانی با خاطر “عشق” به او بوده و مسئولیت کامل آنچه انجام داده را می پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر همان شرایط تکرار شود، بار دیگر به همین نحو عمل خواهد کرد، گفت تنها نگرانیش این است که اگر به زندان برود، دیگر نخواهد توانست مختار را ببیند.

این مهاجر ایرانی، پس از عبور از آب به بریتانیا رفته و بئاتریس اوره تاکنون چند بار برای دیدنش به آن کشور سفر کرده است.

خانم اوره پس از صدور حکم ملایم دادگاه اظهار داشت که خاطرش “آسوده” شده است.

نحوه آشنایی با پناهجوی ایرانی

خانم اوره هنگام کار داوطلبانه در اردوگاه پناهجویان در بندر کاله، موسوم به اردوگاه “جنگل” با مختار آشنا شده و به او دل باخته بود.

همسر بئاتریس اوره مامور اداره مرزبانی بود و در سال ۲۰۱۰ در اثر ابتلا به سرطان درگذشت. خانم اوره گفت که همسرش به حزب راستگرای جبهه ملی گرایش داشت که با پذیرش مهاجران خارجی در فرانسه مخالف است هر چند به خاطر وضعیت شغلی خود، نمی‌توانست گرایش سیاسی خود را آشکار کند.

بئاتریس اوره در حمایت از این حزب به فعالیت پرداخت، اما ظاهرا نگرش این زن فرانسوی در نتیجه یک بازدید تصادفی از اردوگاه “جنگل” تغییر یافت و باعث شد به جای مخالفت با پناهجویان و مهاجران، برای بهبود وضعیت آنان فعالیت کند.

هنگامی که بئاتریس اوره با مختار آشنا شد، این پناهجوی ایرانی و چند نفر دیگر در اعتراض به شرایط اردوگاه لبهایشان را دوخته بودند و تصویر آنان به طور گسترده در رسانه‌های خبری جهان منتشر شده بود. اردوگاه جنگل در سال ۲۰۱۶ بسته شد اما هنگامی که اردوگاه دایر بود، اکثر ساکنان آن امید داشتند به نحوی خود را به بریتانیا برسانند.

سرانجام خانم اوره با پولی که مختار و دو نفر دیگر از پناهجویان در اختیارش گذاشته بودند قایقی به مبلغ هزار یورو خرید و سه پناهجو نیز با استفاده از آن عازم بریتانیا شدند.

در مسیر عبور از دریا، بدنه قایق شکاف برداشت و سرنشینان آن توسط امدادرسان بریتانیایی نجات یافتند و سرانجام توانستند اجازه پناهندگی در بریتانیا را کسب کنند.

بئاتریس اوره ماجرای عشق خود به مرد ایرانی و کمک به او برای عبور از مرز را در کتابی به نام “کاله، عشق من” منتشر کرده است.

دیدگاه